L'oeuvre Li livres dou trésor de Brunetto LATINI
Ecrit par Brunetto LATINI
Date : 1265
Citations de "Li livres dou trésor"
Pages 1
Utilisé pour le mot | Citation |
AVORTER | Se la jument sent l'odour et la fumée de la chandeille esteinte, elle aorterat |
BÊLER | Brebis recognoist son fil au baeler seulement |
CONJURATION | Lorsque Cateline fist à Rome la grant conjuroison |
EMBOLISME | Li embolismes, ce est à dire l'an qui a XIII lunes |
ENTRE-COMBATTRE (S') | Li vent qui s'entrecombatent si merveilleusement |
ESQUIVER | ....qui li face voloir le bien et eschuer le mal |
ÉTHIQUE | Ethique, laquelle nos enseigne à governer nos meismes premierement, à ensuivre vie honeste et faire les vertueuses oevres et soi garder des vices |
ÉTOILE | ....Dont aucunes gens cuident que ce soit li dragons, ou que ce soit une estele qui chiet [tombe] |
EXHAUSSER | Or avint, si comme il plot à Nostre Seignor, que sainte Eglise essauça et crut de jor en jor... |
EXILER | Lors avint, selonc ce que les estoires racontent, que Saturnus, rois de Grece, fu essilliez de son regne.... |
EXPULSIF, IVE | La premiere vertu [du corps] est apetitive, la seconde retentive, la tierce digestive, la quarte expulsive |
FABLE | Fable est uns contes que l'om dit des choses qui ne sont pas voires [vraies] ne voiresemblables, si comme la fable de la nef qui vola parmi l'air longuement |
FACE | La verité a maintes fois face de mensonge ; et maintes fois est mençoigne coverte en semblance de verité |
FAIT | Quant il laisse le prologue et vient au fait, et dit la propre chose sur quoi est l'achoisons et la matiere de tot son conte |
FAUSSETÉ | Cil qui fait aucune fauseté en amistié est deux tens pires que cil qui fause or ou argent |
FAUX, FAUSSE | Quant li corages est commeüz par aucun troblement, il pert les oils [yeux] et la connoissance entre voir [vrai] et faus |
FEINDRE | Cil qui cuide gaaigner gloire par fause demonstrance ou par paroles faintes |
FÉLICITÉ | Felicités est une chose qui vient par vertu de l'ame, non pas dou cors |
FÉMININITÉ | La femele, qui est froide por la feminité qui en li est |
FEMME | L'aide de Dieu ne vient pas à la volonté de cels qui veulent vivre comme femmes |
FERMEMENT | Et sa nature [de l'aigle] est de esgarder contre le soleil si fermement, que si oil [ses yeux] ne remuent goute |
FEU | Garde que tu ne paroles à home discordant [ami de la discorde], que tu ne boutes busche en son feu |
FEUILLE | Tos les arbres qui naissent en Inde ne sont onques sanz fuelles |
FIN | Au commencement de toutes choses pense la fin |
FINAL, ALE | Chascune ars a une finel chose qui adresce ses oevres |
FIRMAMENT | Il [saint Pierre] est li fermemens [ce qui affermit] de la pierre de sainte eglise |
FLEGMATIQUE | Se fleume habunde plus en un home, il est apelez fleumatiques |
FLEGME | Flemme qui est froide et moiste |
FLOTTER | Une partie [des hommes] va flotant, car une fois fait bien et autre mal |
FLUVIAL, ALE | Ypotame est apelez cheval fluviel |
FOI | Nus hom ne puet [peut] venir à beatitude se par foi non |
FOND | Por ce que dons n'a font, doit chascuns garder son aise et son pooir |
FORCE | D'autre part covient il à fine force que li orbis [la terre ronde] soit touz pleins dedenz soi, si que l'une chose sostiegne l'autre |
FORESTIER, IÈRE | Cil qui i faut [en choses de jeu et de solaz] est forestiers [grossier] et champestres |
FORGER | Comme li martiaus est faiz por le fevre, quiore forge une espée, or un hiaume.... |
FORME | Por faire les enseignemens plus chers et plus apers, voudra li maistres escrire une petite forme [modèle] de la letre à celui qui est esleuz à governeor et à seignor |
FORT, ORTE | Li hom fors veraiement sostient molt de choses terribles et de grans outrages por enprendre ce que convient et por laissier ce que est à laissier |
FORTUNE | Fortune comprent ce qui avient à home de bien et de mal |
FOSSOYEUR | La mors igalist le seignor au serf, et les coronés aus fosseors |
FOURMI | Formis est petite chose, mais il est de grant porveance |
FREIN | Cil qui ensuit sa volenté sanz frain de raison, vit à loi de beste sanz vertu |
FRILEUX, EUSE | Hom lenz et pesanz, et froideillous et dormillous |
FRIVOLE | Ta parole ne soit frivole, mais toutefoiz soit ele ou por penser ou por enseignier ou por commander |
FROIDEUR | Et [en septembre] decline li tens vers la froidor, tout autressi comme en mars vers la chalor |
FRONT | Contraire chose sont celes qui tout droit, front à front, sont l'une contre l'autre, si comme est froit contre chaut |
FUMÉE | Là où li feus a demoré longement, tozjors i seront les fumées |
FUREUR | Ele [Judith] ne douta pas les furors des rois, ainz se offri à mort por sauver le pueple |
FURIBOND, ONDE | Li hom furibondes tient à sentence tot ce que à lui plaist, et ne lui chaut si ce est contre les autres gens |
GAIN | Fui laid gaaing comme perte |
GARANTIR | Et dedans cele arche garanti il [Noë] lui et sa maisnie |
GARDER | Po [peu] se truevent de larges homes [hommes libéraux] qui soient riches, porce que richesce ne croist pas par doner, mais par amasser et par garder |
GÂTER | ....Li Sarrasin de Perse orent grant force contre les crestiens, et gasterent Jerusalem |
GÉHENNE | Li juste une foiz s'exhaucent par esperance de la perpetuel leesce, une autre fois se doutent par la paor dou feu de jehennne |
GÉNÉRAL, ALE | General mot est cil qui comprend maintes choses souz son nom ; car cestui mot animal comprent homes, bestes, oisiaus et poissons |
GÉNÉRALEMENT | Generalment |
GÉNÉRATION | Generacion est cele euvre de nature par cui toutes choses sont engendrées |
GENOU | Et est l'un [ami] à l'autre si comme li genoils à la jambe |
GERFAUT | La quinte lignie [des faucons] est girfalc, qui sormonte touz oisiaus de son grant |
GLAIVE | Tous ces que tu ne conois, soupeçonne que il soient ti ennemi.... se il porte glaive [lance], va à sa destre, et se il porte espée, va à senestre |
GLOIRE | Gloire est la bone renomée qui cort par maintes terres de aucun home puissant et de grant afaire, ou de savoir bien son art |
GLUANT, ANTE | La boe de celui lac [la mer Morte] est si tenans et si gluans que, se uns hom en preist une fiole, ele ne se despeceroit jamais |
GOLFE | Et cil [la mer Rouge] est un golf de la mer oceane |
GRACIEUX, EUSE | Plus gracieus est uns petiz dons faiz isnelement [vite] que uns autres grans n'est qui est à paine donés |
GRAMMAIRE | Gramatique, qui s'est dit aussi, vient du latin : Dont [de trois sciences] la premiere est gramatique, qui est fondemenz et porte et entrée des autres sciences ; ele nos enseigne à parler et à lire et à escrire à droit, sanz vice de barbarisme et de soloecisme |
GRANDEUR | De la grandor dou ciel et de la terre |
GRANDISSIME | Et quant cil fors encontremens est des nues et des vens, et despiecemenz de tonnerre, nature en fait issir feu qui giete grandisme clarté |
GRAS, ASSE | Et sachiez que ses gras [de l'autruche] est molt profitables à toutes dolors que on ait en ses membres |
GRASSET, ETTE | Complexion sanguine fait home grasset, chantant, lié [gai] et hardi et benigne |
GRÉSIL | Se il [l'air froid] trueve aucunes vapors engelées, il les enserre et endurcit, et en fait gresil moult gros |
GRIÈCHE | Contornix est uns oisiaus que li François claiment greoches, parce que ele fu premiers trovée en Grece ; et en esté s'en revont outre mer grant torbe ensemble |
GROS, OSSE | Nostre Sires, au commencement, fist une grosse matiere sans forme et sans figure |
GRUE | Grues sont oiseau qui volent à eschieles [bandes], en maniere de chevaliers qui vont en bataille |
GUELFE | Puis ordena l'empereres Federis son filz vicaire en Toscane, qui, par le commandement son pere, faisoit tous les maus qu'il pooit as guelfes et à tous ceulz qui se tenoient de la partie le pape |
GUIDER | Nature, qui tout guie |
GUISE | Et il fu voir que Assur, fil Sem le fil Noé, avoit comencié en celui païs une cité, mais li rois Ninus l'acompli, et estora de grant guise, et en fist le chief de son regne, et por le non de lui est appelée Ninive |
HABITATION | Il [le phénix] vole et s'en va à son leu [lieu] là où s'abitacions est |
HABITER | Chascuns doit voidier son corage de la volenté au charnel delit [plaisir] ; car autrement vertus n'i porroit habiter |
HAUSSER | Hom vrais est cil qui tient le mi entre celui qui use ventance et monstre qu'il face grans choses et se hauce plus qu'il ne doit, et entre celui qui se desprise et humilie |
HÉRÉTIQUE | ....Li herite cuident que Diex fist le bien, et li deables le mal |
HIPPOPOTAME | Ypotame est un peissons qui est apelez cheval fluviel, porce que il naist el flun de Nile |
HIRONDELLE | Il [Tobie] ensevelissoit les mors de sa main ; puis avugla par le fien d'une arondele, qui li chaï ès els [yeux] |
HISTOIRE | Estoire est raconter les anciennes choses qui ont esté veraiement, mais eles furent devant nostre tens loing de nostre memoire |
HONNÊTE | De la querelle qui est entre honeste et profitable |
HONNÊTETÉ | Tulles [Cicéron] dit : cil est honestes qui n'a nulle laide teche ; car honestés n'est autre chose que honor estable et permanans |
HONNEUR | L'onor n'est pas autre chose que guerredon de vertu et merci dou bien receu |
HONORABILITÉ | Que il resgardent à la noblesse de son cuer et à la honorableté de ses meurs et de sa vie |
HONORABLEMENT | [Othon] entra en Rome, et fu receus partout honorablement, et fu couronnés à roi et ampereor de Rome |
HONORER | [Ceux qui firent la loi] honneurent ceulx qui bien font |
HUILE | Li leus [le lieu] de l'uille soit contre midi et soit bien garniz por le froit |
HUMEUR | L'une nature est de complexion sanguine, l'autre de melancolie ou de flemme ou de colere, selonc ce que les humors habondent plus |
HUPPE | Hupe est uns oisiaus qui a sor son chief une creste |
HYÈNE | Hiene est une beste qui une foiz est masles et autre femele, et habite es cimetieres as homes, et manjue les cors des mors |
HYPOCRITE | Li papelart et li faus ypocrite, qui monstrent ce que il ne sont, por decevoir Dieu et le monde |
IBIS | En la riviere du Nit naissent oisiau qui sont resemblable as cigoignes, lesquels on apele ibes, qui ne quierent se petit poisson non, ou oes [oeufs] de serpens et autres bestes morticines qui soient entor la riviere |
IDOLE | Et dès ce commencement les gens aorerent les ydles |
IMAGE | Image est ce que deus ou plusors diverses choses ont aucune semblance entre eles selonc les proprietez dou cors et de la nature, en ceste maniere : cist hom est plus hardi que lions, et cil autre coars comme lievres |
IMAGINATION | L'ame des bons voit sovent en songes bones ymaginations et profitables |
IMMONDICE | Qu'il n'i ait [dans l'eau] nul immondice |
IMPÉRIAL, ALE | Et se Merlins ou la sibile dient verité, on trouve en leurs livres que en cestui [Frédéric] doit definer li emperiaus dignités |
INCLINER | Nos devons encliner nostre ame au contraire de nos desirriers jusqu'à tant que li mi [le milieu] viegne |
INIQUITÉ | Ne desirre pas que tu soies juges sor les gens, se tu n'es itiex [tel] que ta vertuz puisse abaissier les iniquitez |
INNOCENCE | Innocence est purtez de corage qui het à faire touz torsfaiz |
INONDER | Lors croist li flum dou Nile et inonde la terre d'Égypte |
INTELLECT | Intellect est cele chose par cui l'on entent les commencemens des choses et forme la fin et le compliement |
INTELLECTIF, IVE | La puissance intellective, par la cui oevre [par l'oeuvre de laquelle] est li hom diz lons ou mauvais |
INTELLECTUEL, ELLE | Felicité qui apartient à l'ame intellectuel |
INTELLIGIBLE | Et sont tel delit [plaisirs] qui sont divers en generalité si comme est li sensibles et li intelligibles |
INTERPRÉTATION | David prophetisa par seule interpretation de Dieu et du Saint Esprit, qui li enseigna à dire toute sa naissance [du Christ] |
INTERPRÉTER | Nule descorde qui soit devant toi, ne enterpreter par doubles paroles, mais garde l'equalité dou corage |
JETER | Il est voirs [vrai] que, quant il [Romulus et Rémus] furent né, l'on les gita sor une riviere.... |
JOUER | Espreviers doit estre esleuz de tel maniere que il ait petite teste et les oils [yeux] forniz, et joans et tornans legier sor la main |
JOUG | Quant li hom use sa vie en vices, il li semble trop grief le joug de vertu |
JURER | Une chose soit ton affermer et ton jurer |
JUS | Et ce qui i naist [dans un terrain] ne soit pas boçu ne retort, ne sanz propre jus |
LABOUREUR | Et creissent li citeien, et multiplient li habiteor en champ et li laboreor des terres et des vignes |
LANGOUSTE | Sa viande [sa nourriture, de saint Jean-Baptiste] fu miel et langoustes |
LANGUE | Citoles et violes font moult melodies ; mais andeus [toutes les deux] sormonte langue soef |
LARGE | Li larges se tient emmi ces deux estremitez [la prodigalité et l'avarice] |
LARGESSE | Largesse est le mileu entre avarice et prodigalité |
LÉGUME | Se ele [l'eau] cuit tost les leüns |
LENT, ENTE | Soies lens à ire, et isnés [prompt] à misericorde |
LENTEMENT | Scitalis est uns serpens qui va molt lentement |
LETTRE | Proference [prononciation] clere et souef, si que chascune letre ait son son, et chascuns moz son accent |
LÉZARD | Lisardes sont de trois manieres : une grans et une petite.... |
LIBÉRAL, ALE | Cil est larges et liberaus qui use sa pecune convenablement |
LIBÉRALITÉ | Liberalitez est une vertu qui done et fait benefice |
LICE | Li vilains dit que hastive lisse fait filz aveugles |
LIEN | Li fil [les fils] sont lien qui lient mari et moiller ensemble en une amor, por ce que li filz est li communs biens d'ambedeus [de tous deux] |
LIÈVRE | Cil qui fait grant force comment on doit depecier [découper] le lievre et la geline |
LIT | Il [le Nil] ist [sort] outre le lit de son cours çà et là, tant qu'il arouse toute la terre |
LOI | La lois voit bien l'ome quant il est sorpris d'ire, mais il ne voit pas la loi |
LOUABLE | La seignorie de la commune [république] est corrumpue par deguerpir les bons us et la loi qui est bone et louable |
LOUER | Cil qui trop se loe a non vanteres [vanteur] |
LOUVE | Maintes estoires devisent que Romulus et Remus furent né d'une lue |
LUTTER | Li un sont isnel por courre, li autre sont fort por luitier |
LUTTEUR | Autressi comme on apele bon luiteor, non pas celui qui seit molt de tours de quoi il use po, mais cil qui en un ou deus se travaille diligenment |
MAGE | Il [saint Paul] fist avuigler un mague, car il avoit le maligne esperit dou deable |
MAGIQUE | Et uns maistres qui avoit non Coroastres trova l'art magique des enchantemens |
MAGNANIME | Magnanimes est cil qui est atornez à grandisme afaire, et se esleesce [réjouit] et esjoït à faire les hautes choses |
MAGNANIMITÉ | De magnanimité ; ceste parole vaut autant à dire comme grant corage ou hardement ou proesce ; car ele nos fait, par nostre gré, envaïr raisonablement les grans choses |
MAGNIFICENCE | Magnificence vaut autant à dire comme grandor, et ce est une vertu qui noz fait acomplir les grans choses et nobles de grant afaire |
MAGNIFIQUE | Li hom qui est magnifiques est ententis par sa nature, que ses affaires soient faiz à grant honor et à grant despens plus volentiers que à petiz ; et qui en ce faut, il est apelez parvifiques |
MAIGRE | La terre est maigre |
MALICIEUX, EUSE | Garde que tu ne dies malicieus moz ; car li prophetes dit : Diex destruit les levres malicieuses |
MANDRAGORE | ... Li dui compaignon [un couple d'éléphants] vont contre Orient près du paradis terrestre, tant que la femelle trueve une herbe que on apele mandragore, si en manjue, et si atise tant son masle qu'il en manjue avec li, et maintenant eschaufe la volenté de chascun, et s'entrejoignent à envers, et engendrent un filz sanz plus |
MANGER | Si com li peissons est pris à l'ainc [hameçon] et li oisiaus au laz, tout aussi est pris li hom au mangier |
MANSUET, ETTE | En ire a mi [milieu] et extremitez ; et li hom qui tient le mi est apelez mansuetes |
MANSUÉTUDE | De ire et de mansuetude |
MARQUE | Se il a la marghe, donc fu il navrez |
MASCULINITÉ | Et sont si chaut [les mâles des oiseaux de proie] par la masculinité qui en eulx regne... |
MASSE | Or est ce [prudence] une masse quarrée por garder l'ome tout environ |
MATIÈRE | Matiere [le sujet d'un discours, d'un livre] est semblable à la cire qui se laisse mener et apeticier et acroistre à la volenté dou maistre |
MÉDITERRANÉ, ÉE | Et est apelée Miterreinne, por ce que ele vait par mileu de la terre, et devise et depart les trois parties de la terre |
MÉLANCOLIE | Melancolie qui est froide et seche |
MÊLER | Ne uns n'estoit qui se meslast de maintenir la chose commune |
MÉMOIRE | Memoire est tresoriere de toutes choses |
MENACEUR | Se magnanimitez ist [sort] de sa mesure, ele fait home menaceor |
MERRAIN | Il ne sera jà si soutis [habile] maistres qui de tant de marrien seust faire un vaissel.... |
METTRE | Se il met en ordre la dignité des choses selonc lor nature |
MIEN | Seneques dit que li home vesquissent mult en pais, se ces deux paroles mien et tien fussent ostées dou mi [milieu] |
MISÈRE | Je crien que ceste pitiez et ceste douçor ne nos tort [tourne] à misere et à amertume |
MISÉRICORDE | Misericorde est une vertus par cui li corages est esmeuz sor les mesaises et sor la poureté des tormentés |
MOELLE | Quant ele [la lune] croist, il covient à croistre toutes moeles dedanz les os |
MOITE | Je di que li hom trova pardon [devant Dieu, après le péché], porce que la foibleté de pechier vint en lui de par le cors, qui est de boe et de terre moiste |
MOITEUR | Lors estanche la moistour de la nue, qui maintenant devient blanche et legiere |
MONARCHIE | Après la mort Julius Cesar fu empereres Octaviens ses niés [son neveu], et tint la monarchie de tout le monde |
MONCEAU | Il [le phénix] s'en va à un bon arbre savourous et de bone odor, et en fait un moncel où il fait le feu esprendre |
MONDE | Des nons et de la diversité des vens ne dira ore plus li maistres, por ce que les gens dou monde changent et devisent les nons selonc lor usage et selon la diversité des langages |
MONTER | Il est propre nature des aigues [eaux], que eles montent tout comme eles avalent |
MORALITÉ | Si comme la cire reçoit la figure dou seel, tout autressi la moralité des homes est formée par exemples |
MOT | [Que] nul mal mot ne issent de vostre bouche |
MOU, MOLLE | Soies [sois] movans, mais non pas mos |
MOUE | Et cil qui s'entremet de grans choses, aussi com se il en fust dignes et non est, et por ce fait il biaus dras, et autres choses apparissans, et de grans moes, par quoi il cuide estre avanciez ; li sage le tiennent por fol et por vain homme |
MURÈNE | Moreine est apelée por ce que ele se ploie en mains cercles ; de quoi li pescheor dient que toutes moreines sont femeles, et que ele conçoit de serpent |
NAÎTRE | Le Danaon [Danube] est un grans fluns qui naist es granz mons d'Alemaigne |
NATURE | Aristotes dit que nature est cele par cui totes choses se muevent ou se reposent par eles meismes |
NATUREL, ELLE | Volenté de profit à trestouz, et de non ennuier à nului, ce sont li commandement de la loi naturel |
NATURELLEMENT | Naturaument |
NAVRER | Lors fu il [Ninus] navrez d'une saiete dont il morut en la fin |
NÉGATION | [En matière de fait] cil qui nie n'enseigne pas nule raison de sa negation |
NÉGLIGEMMENT | Ce que on done doit l'on tenir don par autretel corage come il est doné ; et por ce ne doit om pas doner negligemment |
NÉGLIGENCE | Ta neteé [propreté] doit estre tele que ele ne soit haïe par trop d'aornement, mais tant que tu ostes la sauvage negligence |
NÉGLIGENT, ENTE | Tes repos ne soit pas negligens |
NEIGE | Li autres principaus [vent] qui vient de la tramontane done nues et froidure, et qui li est encoste, vers couchant, donne noif et grelle |
NET, ETTE, | Que tes mains soient netes de tout gaaing outre le loier dou commun [le salaire alloué par la commune] |
NEUVIÈME | Li noefvismes [commandement de la loi] dit : ne convoitier mie la chose de ton proime |
NIAIS, AISE | Niais est cil [oiseau de chasse] que on a trait dou nif, et que on norrit en son ostel de sa juvente |
NITREUX, EUSE | Molt se doivent il garder d'aigue salée et nitreuse |
NOBLESSE | Jeromes dit : soverainne noblesce est la clarté de vertu |
NOIRCIR | Et sachiez que à sa color [de la grue] poez vos connoistre son aage ; car eles nercissent par vieillesce |
NOTER | Ne t'accompaigne pas avec tes anemis ; car, se tu fais mal, il le noteront ; et, se tu fais bien, il le dampneront |
OCCASION | Tu dois garder porquoi tu paroles, ce est à dire l'achoison de tez diz ; car Seneques commande que tu enquieres l'achoison de totes choses |
OCCASIONNER | L'ancien français achoisoner, le provençal ocaisonar, l'espagnol et l'italien signifient inculper, accuser (de occasion, qui avait eu le sens de blâme, reproche, difficulté) : Cil qui la loi firent pugnissent l'ome de cele ignorance de quoi il est achoisonez par sa negligence |
OCCIDENT | Sachiez que en chascun leu dou monde a son droit orient devers cele part où li solaus lieve, et ses occidens est devers couchant |
OCÉANE | La mer greignor, qui est apelée la mer Oceane |
ODEUR | Ce est cil [le basilic] qui de son odor ocist les oisiaus volans |
OEIL | Si come la clartez, qui est bone par nature, mais ele est mauvaise as oils malades |
OEUF | ....Comme est l'escaille d'un uef, qui enclost et enserre ce qui est dedanz |
OISEAU | Se il ne le trueve si acompli de toutes choses, porce que tuit blanc oisiau ne sont pas cigne |
OISEUX, EUSE | Garde que tes paroles ne soient oiseuses ; car il nos conviendra rendre raison de tout mot oiseux |
OPINION | Opinions est ou de verité ou de fausseté ; mais elections est eslire le bien ou le mal |
ORBE | Après l'avironnement de l'air est assis li quarz element, ce est uns orbes de feu, qui s'estent jusqu'à la lune |
ORGUEILLEUSEMENT | De nuit il [le coq] chante plus haut et plus orguilleusement |
ORNEMENT | Amistiez est uns loables ornemenz entre ceus qui ensemble conversent |
ORTEIL | [Chez l'autour] lonc talon, et tout l'arteil bien gros, non pas de char, mais de ners avec les OS |
OSER | Doner autrui bien, ce est nostre debonairetez ; estre osez de mal faire, ce est nostre vertus |
OUBLIEUX, EUSE | [Le perroquet apprend à parler] dedanz le secont an de son aage, car dès lors en avant est durs et oblious |
PALAIS | Ta vie soit de petit mangier, et tes palais soit esmeus par fain, non mie par savor |
PALEFROI | ....Li autre [chevaux] sont palefroi por chevauchier à l'aise dou cors |
PANTHÈRE | Panthere est une beste tachiée de petiz cercles blans et noirs, autressi comme de petiz oils [yeux] |
PAPE | Cil apostoles Leons, par la malisce des Romains, establi que jamais papes ne peust estre fais ne esleus sans l'assentement des empereours |
PÂQUE | Sainte Eglise fait la pasque le premier dimanche qui vient après cele lune plaine [de mars], porce que Jhesu Crist resuscita de mort en celui jor |
PAREIL, EILLE | Semblable chose n'est mie pareille, car pareille chose senefie la grandor et la mesure, mais semblable ne senefie autre chose que la qualité |
PARESSEUX, EUSE | Li Bofre [Bosphore] de Trace, où est la mer congelée et perecose que li plusor apelent mer Morte |
PARFAITEMENT | Bien pleinement et parfectement dire |
PAROLE | Paroles sont semblables à sajettes que l'on puet [peut] traire legierement, mais retraire non |
PARONS | S'il [les chiens] sont engendré de petiz parons |
PARRICIDE | Vos demorez à faire justise de ces cruels parricides [Catilina et ses conjurés] qui vuelent la cité destruire |
PARTICIPATION | La participation de cels qui comunent ensemble en bien et en mal, et en marcheandise, et en user les uns avec les autres, seult [a coutume] estre commencemens d'amistié |
PARTIE | Toute la terre est divisée en trois parties ; ce sont Asie, Aufrique et Europe |
PASSION | Passions est ausi come amor, leesce, misericorde, et toutes choses de quoi ensieut [ensuit] volenté et moleste |
PATRIMOINE | Plusor ont gasté lor patrimoine par doner folement |
PAUVRE | [Tobie] dona ce que il avoit as prisonniers et as poures |
PAUVRETÉ | ....Et sont autres choses que chascuns redoute, si comme est mort, dolor et poureté |
PAYER | Li hom larges [libéral] se paie [se contente] en soi par po [peu] de chose, por qu'il puisse aidier à mains autres |
PÉCUNE | Donques est cil larges et liberaus, qui use sa pecune convenablement |
PEINER | Por ce se devroit chascun pener de savoir la [la rhétorique], se sa nature li sueffre et li aide |
PÈLERINAGE | Por ce dit li proverbes que pelerinages et longue demourée departent amistié |
PENDANT, ANTE | Des choses qui sont doutouses, ne done jugement, mais tien ta sentence pendant |
PENTECÔTE | Et dès lors à dix jors [de l'Ascension] vint li Sainz Esperiz sor les disciples, porquoi nos gardons la feste de la Pentecoste |
PERDRE | Qui ne pense neant des choses alées [passées] a sa vie perdue |
PERPÉTUALITÉ | Li septismes offices [de l'amitié] est perpetualités ; Salomons dit : aime celui toz jors qui t'est amis |
PERPÉTUEL, ELLE | Et s'ame ala en benoist lieu où est la perpetuel gloire |
PERSÉCUTEUR, TRICE | Ainsi comme il [saint Paul] estoit persecuteres de l'Eglise, devint il puis vaissiaus de election |
PERSÉVÉRER | On ne doit tel chose commencier, en quoi soit mal perseverer |
PERVERSITÉ | Il [Nabuchodonosor] destruist Jherusalem, et emprisona tous les Juis, et maintes autres perversitez fist il |
PESANTEUR | Li firmamenz court de orient en occident si roidement, que sa pesantor et sa grandor feroient tout tressaillir, se ne fussent les sept planetes |
PHÉNIX | Fenix est uns oisiaus en Arrabe, dont il n'a plus que un sol en trestout le monde |
PHILOSOPHIE | Philosophie est verais encerchemenz des choses naturels et des divines et des humaines, tant comme à homme est pooir d'entendre |
PIÉTÉ | Pitiez est une vertus qui nos fait amer et servir diligemment Deu et nos parens et nos amis et nostre païs |
PILIER | Li pilers de beatitude est les oevres que l'on fait selon vertu |
PITIÉ | Pitiez est uns diz qui à la fin [du discours] aquiert la misericorde des oianz |
PLANTUREUX, EUSE | Et sachiez que toute la terre [d'Afrique] qui regarde vers midi est sanz fontaines, et nue d'aigue, et poure terre ; mais devers septentrion est ele grasse et plantureuse de touz biens |
POILEUX, EUSE | ...Beles cornes et noires, oreilles pelouses |
POINT | Li corages, à cui tels choses [les passions] nuisent, à peine puet veoir point de verité |
POISSON | Peisson sont sanz nombre |
POLITIQUE | Politique, ce est à dire le governement des citez, qui est la plus noble et haute science et li plus nobles offices qui soit en terre, selonc ce que politique comprent generaument toutes les ars qui besoignent à la communité des homes |
POMMELER (SE) | Une autre maniere de loups sont, qu'on apele cerviers, qui sont pomelé de noires taches |
POT | Li pos garde moult longuement l'odor qu'il print quant il fu nues [neuf] |
POUVOIR | Donques savons nos que li pooirs est devant le faire |
PRÉLAT | Cil qui dient mal de sainte eglise por la mauveistié des prelaz |
PRÉSOMPTION | Signes est une demonstrance qui done presumpcion que la chose fu ou sera |
PRÊTER | Veuls tu bien savoir, enseigne ; car ainsi se preste doctrine ; se ele est espandue, croist, et se ele est teuue, descroit |
PRÉTEUR | Si comme fist un pretor de Rome, quant il dist : si comme nostre ancestre pardonerent à cels de Cartage, tout autressi devons nos pardoner à cels de Grece |
PRÊTEUR, EUSE | Li presteres aime plus son detor que ses detors lui, et maintes foiz se contorbe li detors quant il encontre son presteor, porce que il li sovient de ce que il li doit rendre |
PRÉVOIR | Garde toi de prevoir ce qui nos est de veé [défendu] ; car il n'est de nostre licence |
PRÉVÔT | Et por ce dient li plusor que tuit li home ont angles [anges], et ont prevost por aus [eux] garder |
PRINCIPALEMENT | Dui regne furent en terre principaument [dans le commencement] |
PRINTEMPS | Une sole arondele qui vieigne ne uns seus [seul] jors atemprés ne donent certaine enseigne dou printens |
PRISE | Tout autressi est d'une prise [proposition] qui peut estre ferme et estable sanz nul confermement, en ceste maniere : se li hom veult estre sages, il se doit estudier en philosophie |
PRODIGALITÉ | Largesce est le mileu entre avarice et prodigalité |
PRODIGUE | Prodigues est cil qui se desmesure en doner et faut en reçoivre |
PROFÉRER | Jà soit ce que ti dit [tes dits] ne soient biau ne gaires poli, se tu les proferes gentilment et de bele maniere et de biau deport, si seront il loé |
PROFOND, ONDE | Ce est li oisiaus [le corbeau] qui ne revint pas à l'arche Noé, ou por ce que il trova grans charoignes, ou porce que il morut es aigues profondes |
PROLONGER | Cil est enemis de soi meisme, qui prolongue la vie à ses ennemis |
PROPHÉTIE | Prophetie est en quatre manieres : ou en faiz, ou en diz, ou en visions, ou en songe |
PROPOSITION | Proposition universel, qui conclut saine conclusion |
PROPRE | Et sor tout ce doit li parleres [l'orateur] user moz propres biaus et acostumez |
PROPRIÉTÉ | Li maistres dit que les proprietez de la chose sont tels que par eles puet [peut] li parleres dire et prover sa entencion ; de cele chose Tulles dit que ces proprietez sont en quatre manieres : une qui se tient en toute la chose, une autre qui se tient en la chose faisant, une autre qui est jointe à la chose, et une autre qui est environ la chose |
PROSE | La grans partisons [division] de tous parleors est en deus manieres, une qui est en prose, et une autre qui est en rime ; mais li enseignement de rhetorique sont commun andui [tous les deux], sauf ce que la voie de prose est large et pleniere, si comme est ore la commune parleure des gens ; mais li sentiers de rime est plus estroiz et plus fors |
PROSÉLYTE | Il [Luc l'évangéliste] sot [sut] bien le langage de Grece, et aucun dient qu'il fu proselites |
PROSPÉRITÉ | Envieus est cil qui se courrouce et contriste de la prosperité et des biens des bons et des mauvais sans difference nule |
PROUVER | Por ces raisons proverent li sage, que la lune emprunte dou soleil la lumiere resplendissant qui vient jusqu'à nos |
PRUDENCE | Prudence est cil habiz par cui l'on puet conseiller à veraie raison entor les bones et les mauvaises choses de l'ome |
PURIFIER | Que la veue et la voix d'euls [les habitants du pays] et l'ouïe soient bien cleres et purefiées |
PUSILLANIME | Pusillanimes, ce est à dire de poure cuer |
QUART, ARTE | Au quart jor [Dieu] commanda que li solaus et la lune et les estoiles et tuit luminaire fussent fait |
QUESTION | Chascuns doit obeir simplement, sans noise et sans question |
RAISONNABLE | La tierce [puissance de l'homme] est apelée rationable, et por ceste est li hom divers de toutes choses, porce que nule autre chose n'a ame rationable se li hom non |
RAPINE | Après les grans dons viennent les rapines ; car, quant li hom devient poures et besoignous par doner, il est constreinz de prendre de l'autrui |
RAPPELER | De trop convoitier pecune nos rapelent [nous défendent, interdisent] plusors causes |
RAVIR | Soustrere c'est tolir. ....ausit com se aucuns ravisoit aucun par force, et le destorbast qu'il ne venist à jor, Liv. de just. 86. Et en tel maniere [les autours] les entrelaissent [leurs petits] à norrir, porce qu'il apraignent à ravir |
RAYER | Oies noires qui sont raïes d'autre color |
REBOURS | Dont evient que là où la lune est l'an prime, elle sera l'an après xj jors plus arrieres au rebours dou calendrier |
RECEVOIR | Comme la cire reçoit la figure dou seel [sceau] |
RECOMMANDER | Diex l'ama tant [saint Jean l'évangéliste] que, à sa mort, li recommanda il sa mere |
RECONNAISSANCE | Reconnoissance est quant li hom ne nie ne ne deffent pas le fait, mais il demande que l'om li pardoint |
RECONNAÎTRE | Aucune foiz avient que cil qui a receu monstre qu'il aime plus son bienfaitor que cil lui ; et ce font il, por ce que l'on ne les blasme dou non reconoistre le benefice |
RECONTER | Reconte est cele fin dou conte de quoi li parleres briement et en somme reconte ses argumenz tous et les raisons que il avoit contées parmi son dit |
RECULONS (À) | [L'hippopotame] manjue blés de champ, où il va à reculons por les agaiz des homes |
RÉÉDIFIER | Il [Esdras] ramena le pueple Israel, et fist reedifier Jherusalem |
REFAIRE | Il refisent les murs de Jherusalem, et retornerent Israel en son premier estat |
REFROIDIR | Se la desevrance [séparation] dure trop longuement, elle fait refroidir et oblier l'amistié |
REFUSER | Et cil [l'aiglon] qui les oils [yeux] remue [en face du soleil], est refusez et gitez dou nif comme bastars |
REGISTRE | Or dist li contes et li registres de sainte Eglise qui le tesmoignent, que.... |
RÈGLE | Il n'est mie possible que universel regle soit mise ne maintenue en chascune chose partie |
RELATIF, IVE | Es choses relatives |
RELEVER | Mal est à celui qui va seul ; car, se il chiet, il n'a qui le relieve |
RELIGIEUX, EUSE | Se li pecheor vont en enfer, donc vont li religious en paradis |
RELIGION | Religions est cele vertus qui nos fait curious de Dieu et faire son servise |
REMAÇONNER | Et si comme il maisonnera à son pere, tot autressi li remaisonnera ses fils |
REMUEMENT ou REMÛMENT | Misericorde, remuement de fortune, peril |
REMUER | Et porce que nos gardons la vielle loi, là où ele ne fu pas remuée [changée] |
RENDRE | Se la raison que li parleres rent est fause |
RENIER | Renoier soi n'est pas autre chose que refuser ses volentez, en tel maniere que cil qui estoit superbes deviegne humbles |
REPLOIEMENT | Reploiemens est quant li parleres dit deus ou trois ou plusors parties, desqueles se ses aversaires [son adversaire] conferme l'une, quele que ele soit, certes il sera conclus.... quelque partie que tu preignes, je en retrai mon argument qui te conclust par necessité |
REPLOYER | Il reploia et mua ce que tu entendoies |
REPOS | Repos n'est mie beatitude, porce que repos est quis por mieulx soffrir poine et travail, non pas por soi |
REPOSER | Ne soies pas toz jors en oevre, mais aucune fois laisse reposer ton corage |
REPRENDRE | Li pueple de Israel le trainierent à chevaus [Ézéchiel], porce qu'il les reprenoit des crimes et des deableries que il faisoient |
REPROCHER | Garde que tu ne reproches ce que tu as doné ; car tu le dois oblier |
RESPLENDISSEMENT | Li solaus resplent ses rais parmi ces nues, et fait de son resplendissement un arc de quatre colors diverses |
RESTAURER | Cil rois Cyrus delivra de la prison les Juis por restorer le temple |
RESTREINDRE | Generaument plus sont de cils qui se repentent de trop doner que de trop restreindre |
RETENIR | Habiz de chasteé est aquis par usage de retenir soi contre ses covoitises |
RÉTENTIF, IVE | Et la terre, qui est froide et seche, fait la vertu retentive, ce est qui retient la viande |
RETOUR | Parole volent sans retour |
REVENDRE | Vilains offices est à cels qui achatent de marcheans pour revendre maintenant |
REVENIR | Li noevismes [neuvième] offices [de l'amitié] est à faire tost sa priere [de l'ami] ; Salemons dit : ne di pas à ton ami : va et revien demain |
RÉVÉRENCE | Reverence est cele vertus qui nos fait honor rendre as nobles persones et à celles qui ont aucune seignorie |
RHÉTORIQUE | Rectorique est une science qui nous enseigne bien pleinement et parfetement dire es choses communes et es privées |
RIME | Li sentiers de rime est plus estroiz et plus fors [que la prose], si comme cil qui est clos et fermez de murs et de paliz, ce est à dire de poinz et de numbre et de mesure certaine, de quoi on ne puet ne ne doit trespasser |
RIMER | Qui bien voudra rimer, il li convient conter totes les syllabes de ses diz, en tel maniere que li vers soient acordables en nombre, et que li uns n'ait plus que li autres ; après ce convient il amesurer les deux derraines sillabes dou vers en tel maniere que totes les letres de la derraine sillabe soient semblables, et au mains [moins] la vocal syllabe qui va devant la derraine ; après ce li convient il contre-poser l'accent et la voix, si que les rimes s'accordent à ses accens ; car jà soit ce que tu accordes les letres et les sillabes, certes la rime n'iert [ne sera] droite se li accens se descorde |
ROGNEUX, EUSE | Tiex [tel] espreviers doit estre bons par raison, meismement se il a les jambes aussi comme roigneuses |
ROIDEMENT ou RAIDEMENT | Se il movoit une verge roidement en l'air, elle soneroit et plieroit |
ROIDEUR ou RAIDEUR | Roidors [sévérité] est une vertus qui restraint le tort fait par digne torment |
ROMAN, ANE | S'auscuns demande por quoi chis livres est escris en romans selonc le patois de France, puis que noz somes Italiens |
ROND, ONDE | Encore i a autre raison por quoi il apert que la terre est reonde : que s'il n'eust sus la face de la terre nul empeschement, si que uns hom poist aler partout, certes il iroit tout droitement environ la terre, tant que il revenroit au leu meisme dont il seroit meuz |
RONDEMENT | Il convient que li orbis [le monde] ait forme et figure toute reonde, et que toutes choses qui sont encloses dedans lui, i fussent mises et establies reondement, en tel maniere que l'une environne l'autre |
ROUGE | Qui est cil qui met fin en pechier [péché], puisque la rouge color s'en est alée une foiz de son front ? |
ROUSSIN | Li autre [chevaux] sont roncin por somes porter |
ROYAL, ALE | Ne te chaut de grand maison ; car en petite maison pues tu [tu peux] mener roial vie |
ROYAUME | Semiramis, sa mere [de Ninus], tint le regne et le roiaume toute sa vie |
ROYAUTÉ | Au roi Ninus et à sa reauté ; car lui font les estoires chief des premiers rois |
RUMEUR | Ti oil [tes yeux] soient sans legiereté, et tes riz [ton rire] sanz huchier, et ta voiz sans cri, t'aleure sans rumor |
SACRILÉGE | Je di que cist hom a fait sacrilege, porce que il embla un cheval dedans le mostier ; ce n'est pas sacrileges, fait li autres, mais larrecins |
SAGITTAIRE | Ainsi court li solaus par Libra et par Scorpion et par Sagitaire |
SAINTETÉ | Ysaies fu hom de grant santité |
SALAMANDRE | Salemandre est ressemblable à petite lisarde, de vaire color |
SALUT | Il est escrit que de grant conseil vient grant salus |
SAMEDI | Et sachiez que la vielle loi gardoit le septisme jor que Diex se reposa, quant il ot fait le monde, ce est le samedi |
SANCTIFIER | Li tiers commandemens dit. Soviegne toi de saintefier les sabbas |
SANGUIN, INE | Complexion sanguine |
SAPHIR | Atemprance est senefiée par le safir, qui porte celestial color |
SAVOIR | Li maistres dit : femes sevent celer ce que eles ne sevent |
SAVOURER | Les cinq sens dou cors, ce est dou veoir, de l'oïr, dou flairier, dou savourer et dou touchier |
SCANDALISER | Quant Diex commanda que li destres oil qui escandalisast fust ostez et gitez hors |
SCIE | Et sachiez que en flun de Nile est une maniere de delfins qui ont sor le dos une eschine autele comme soie, dont il ocient le cocodril |
SE | Comme cil qui se dort |
SEC, SÈCHE | Comment que ta parleure soit, ou par rime ou par prose, esgarde que ti dit ne soient ni maigre, ni sec |
SÉCHER | Nule riens ne seche si tost comme larmes |
SECRÉTAIRE | Icist sains Jaques fu secretaires [ami particulier] nostre Seignor |
SEIGNEURIE | Il sevent bien les oevres, qui ainsi les font, mauvaises estre, et si est en leur seignorie dou faire ou de non |
SEMAILLE | La bone terre fait multiplier la semaille qui jetée i est |
SEMENCE | Ensi defina li lignages à l'empereour Fedric, en tel maniere que de lui ou de ses fils n'est demorée en terre nulle semence |
SEMER | Cil Fedris destruit la cité de Melans [Milan], et la fist arer et semer de sel |
SENSIBLE | Vertuz morel, qui apartient à l'ame sensible ; vertuz intellectuel, qui appartient à l'ame raisonable |
SENSITIF, IVE | La seconde [puissance] est apelée sensitive, et est commune de toutes bestes ; car eles ont ames sensitives |
SENSUALITÉ | Deliz [plaisir] est de natural sensualité, qui est commune as bestes |
SENTENCE | Li sages hom ne veult engignier autrui, ne ne puet [peut] estre engigniez ; les toes [tes] opinions soient autressi comme sentences |
SEPTIÈME | Li septismes [commandement] dit : ne faire larrecin |
SERPENT | Folie est combatre sanz armes et dormir près del sarpent |
SERPENTIN, INE | Ses cols [son cou, de l'autour] doit estre longs et soutis [mince] et serpentins |
SERVAGE | Que Mainfrois, par sa tyrannie, avoit occupé le regne de Puille et de Sesile, et que il avoit mis les prelas et les eglises en servage |
SIÉGE | Sangs est chaus et moistes, et a son siege au foie |
SINGE | Singes est une beste qui volentiers contrefait ce que elle voit faire as homes |
SIRÈNE | Sereine, se dient li autor, sont trois qui avoient semblance de feme dou chief jusques as cuisses ; mais de celui leu en aval avoient semblance de poisson.... qui por lor très dous chant faisoient perir les nonsachanz qui par la mer aloient |
SIXIÈME | Au sisime jor commanda Diex que les bestes fussent faites qui vont par terre |
SOBRIÉTÉ | Sobrietez est à donter le delit [plaisir] dou goster et de la bouche par atemprance de raison |
SOLEIL | Li solaus luist sor les escumeniez |
SOLIDE | La terre, qui est li plus griez [pesant] elemens et de plus soude sustance |
SOLITAIRE | Il n'est nul qui vossist [voulût] avoir tout le bien du monde pour vivre solitaire, ce est à dire tout seul |
SOLLICITUDE | Choses qui sont de grant estude et sollicitude et travail |
SOMME | Li grant chameau sont bon pour porter grandismes somes |
SONGER | Et en songe furent les sept vaches et les sept espis que Pharaons sonja |
SOPHISTIQUE | Garde que tes paroles ne soient sophistiques, c'est à dire qu'il n'i ait desouz mal engin por decevoir |
SOPHISTIQUEMENT | Qui parole sophistiquement, il sera haïz de touz homes, et defaillans en toutes choses |
SORT | Quant Judas deguerpi les disciples par traïson, les autres apostles getierent sors por veoir qui deust estre mis en son leu ; li sors en vint sor Mathias |
SOUMETTRE | Li autre, par lor orgoil, sozmetoient les plus foibles au joug de servage |
SOUTENEMENT | Li quatre element qui sont aussi comme sostenemens dou monde |
SPÉCIAL, ALE | Especiauls moz est cil qui est compris desouz un autre ; car cist moz Pierre ou Jehans ou Jaques est bien compris sous cestui general nom, c'est home |
SPÉCULATIF, IVE | L'uevr [oeuvre] speculative et de haute pensée est toz jors en pais et en tranquilité |
SPIRITUEL, ELLE | Les autres [choses] sont spirituels, lesqueles commencent et ne finissent, ce sont li angle et les ames |
STABLE | Beatitude est chose ferme et estable |
STADE | En toute la Secille n'est que trois mille estages [var. estades], et estages sont en grezois ce que nos appelons milliers, et que li François apelent lieue, mais il ne sont mie pareil |
STYPTIQUE | [L'eau de pluie en citernes] a mains [moins] de moistor que les autres, et est un petit stitique, non mie tant que ele nuise au stomac |
SUBSTANCE | Feme sens et sustance trait d'home debonaire, Chastie-musart, dans RUTEB. II, p. 482. Por ce devons nos croire que ces trois personnes [de la Trinité] soient une sustance qui est touz puissanz et tout sachanz et touz bienveillanz |
SUBSTANTIEL, ELLE | Les unes branches sont si substancielz que l'on ne puet riens dire se par eles non, si comme est le fait et la demande |
SUBTILITÉ | Lorsque il [saint Jean l'évangéliste] reposa sor le piz [le sein] Jhesu Crist, en but il aussi com d'une fontaine ; ce fu la haute sotilleté de l'evangile |
SUJET, ETTE | Li sires et si subjit ont relation ensemble aussi comme uns artiens à son instrument |
SUPERBE | Cil qui se vante et monstre d'avoir touz biens et deprise les autres, est apelez superbes et orguilleus |
SUROS | Tuit faucon qui ont les piez gros et les genoils plains de nous [noeuds] autressi comme souros |
SURPLUS | Vertus est la moiennetés entre deux malices, dou sorplus et de la defaute |
TAIRE | Tulles [Cicéron] dit que cil qui se taist est semblables à celui qui conferme |
TEINTE | Tout maintenant que il [le caméléon] touche aucune chose, il pert sa color, et devient de autretel teinte |
TEMPOREL, ELLE | Les unes [choses] qui sont temporels, lesqueles commencent et finissent |
TÉNÈBRES | Saint Matheus dit : Se ta lumiere est tenebre, les tenebres de toi que seront ? |
TÉTRARQUE | Puis le fist occire [saint Jacques] à un coutel Herodes li tetrarches |
TIGRE et TIGRESSE | Tigres est une beste qui plus naist es parties de Ircanie que en autre, et est menuement tachiée de noires taches |
TIRER | Tant comme la chose est plus pesanz, tant se tire ele plus vers abisme |
TORTUE | D'un home pereceus je dirai : ce est une tortue |
TOUR | Cist tors puet estre en deux manieres, ou que il dit la verité tout clerement ; raison comment : tu veuls dire : il ajorne, di donc : jà commence le soleil à espendre ses rais parmi la terre ; ou que il eschive la verité par son tor.... |
TOURTERELLE | Torterele est uns oisiaus de grant chasteé qui habite volentiers loing des gens |
TOUSSAINT | Cinq jors avant la touzsains |
TRAITER | Entre tant de maus et de descors, assés furent qui traitoient paroles d'acort et de pais entre lui [Frédéric] et le pape Innocent ; et endementiers que [tandis que] il traitoit et entendoit à ces choses.... |
TRANSFIGURATION | Il [saint Jacques] fu à la transfiguration, et à ressusciter la fille à un Juif |
TRANSITOIRE | Toutes choses que tu as transitoires, ne les cuidier pas grans choses |
TRANSMIGRATION | Li quins [le cinquième] aage commença à la transmigration de Babiloine, c'est à dire quant li Juif i furent mené en chaitiveison [captivité] |
TRIER | Ire empesche le corage, que il ne puisse trier la verité |
TRIOMPHE | Et quant Charles ot toute Lombardie conquise et toute la terre de Ytaille [Italie] sozmise à soi et à sainte Eglise, il ala à Rome o [avec] grant triumphe |
TRISTESSE | Tristesce et moleste sont choses mauvaises, et sont contraires au delit [plaisir] |
TROP | Vertus corront et gaste par po [peu] et par trop, et si se conserve et maintient par la meenneté |
TROUBLE | Sains Bernars dit : mieus vaut troble or que reluisant coivre [cuivre] |
TU | Et que ton ami soit un autre toi |
TUMULTE | Choses qui font son et grant tumulte |
TYRANNIE | Maintenant que li rois se porchace de faire son profit et laisse le bien dou pueple, il devient tirans, et sa tirannie n'est pas autre chose que corruption de sa signorie |
UNICORNE | Unicorne est une fiere beste, auques resemblable à cheval de son cors, mais il a piez d'olifant et coe de cerf.... et enmi sa teste est une corne qui a bien quatre piez de lonc ; mais ele est si fors et si ague que il perce legierement quanque il ataint |
UNITÉ | L'ofices de nature est en acorder les choses descordans, en tel maniere que totes diversités retornent en unité |
UNIVERSEL, ELLE | Savoir les universels choses n'est pas seure chose sanz l'esperience |
USER | Une estoire vielle et usée |
VAGUE | Et pour çou que li mons [le monde] estoit tous coureciés et tous triboulés pour les oeuvres Fedrik et ses fils, si demoura sainte eglise toute vague [sans pape] |
VALOIR | Se nous ne doutons à servir ceulx que nos cuidons qui nos vaudront [nous seront utiles], que devons nous faire à ceulx qui nos ont jà valu ? |
VANTEUR | Cil qui trop se loe a non vanteres |
VAPEUR | Lors s'en ist [de la terre échauffée] une vapors aussi comme fumée |
VAQUER | Et quant il [Frédéric] fu trespassez de cest siecle, l'empire vaca longuement sanz roi et sanz empereor |
VARIER | Cil qui veult raconter une estoire vielle et usée, il est bon de reborser [rebrousser] son droit cors [cours] et varier son ordre, en tel maniere que ele semble toute nouvele |
VARIER | Les vaines vaires et diverses [de la terre] |
VARIÉTÉ | Se tu vues [veux] avoir prudence, soies un en touz leus [lieux] ; ne muer toi por les varietez des choses |
VAUTOUR | Voltour si est un grans oisiaus semblables à une aigle |
VÉGÉTATIF, IVE | L'une puissance est vegetative, et ce est commun as arbres et as plantes, car il ont ame vegetative aussi comme li home ont |
VENT | Li muables se torne à chascun vent |
VERTU | Saint Bernars dist : vertus est us de la volenté selonc le jugement de raison |
VÊTIR | Maintenant que li hom vest persone de juge, doit il devestir persone d'ami |
VICE | Maintes foiz li vice entrent souz le nom de vertus |
VICIER | Il [les bois taillés vers le septentrion] deviennent vicié [var. corrompus] plus legierement |
VICIEUX, EUSE | Te convient.... que tu ne dies à tart chose qui te soit profitable ; ce est hors de ton devisement [plan] ; car ce est mal dire et vicious |
VICTORIEUX, EUSE | Souviengne vous de vos ancestres et de leurs victorieuses batailles |
VIDE | Cele foi est vuide qui est sans oevre |
VIDER | [Frédéric] affama la cité de Venise, si que li citoien s'en vinrent al apostole [au pape] et li distrent que il amoient miex que il vidast la cité que il morussent de faim |
VIE | Gloire done au preudome une seconde vie, c'est-à-dire que après sa mort la renomée qui remaint [reste] de ses bones oevres fait sembler que il soit encore en vie |
VIGUIER | Et quant nostre sires s'en rala es ciex, il laissa saint Pierre son viguier [vicaire] en leu de lui |
VIL, ILE | Quant Adans fu en aage de neuf cens ans et trente, il morut, si comme il plot à celui qui l'avoit fait de vilterre |
VILENIE | Il [l'homme magnanime] ne loe pas soi et po [peu] les autres, et ne dit vilenie de nului, neis [même] de ses enemis |
VIPÈRE | Vipre est une maniere de serpent.... |
VISQUEUX, EUSE | Aigue de mer est fort salée et tranchanz et poignanz, et por ce mondefie le ventre de flemme grosse et viscouse |
VIVRE | Ce est par une tel nature que tozjors li maindres [le moindre] est viande dou graignor [du plus grand] ; et ainsi li uns vit de l'autre |
VOLTE | Arondele est uns petiz oisiaus, mais ne volera jà droite voie, ains vole à voltes et à tor diversement |
VRAI, AIE | Hom vrais est cil qui tient le mi entre celui qui use ventance et monstre qu'il face grans choses et se hauce plus qu'il ne doit, et entre celui qui se despise et humilie |
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