L'oeuvre Éth. de Nicolas ORESME

Ecrit par Nicolas ORESME

Date : ????

Citations de "Éth."

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ÀEt à ceux qui sont en eage moyen, amis leur sont necessaires à leurs bonnes actions acomplir
ABANDONNERJà n'en seroit meilleur tant comme il fust habandonné à telles passions
ABCPour ceste science plus clerement entendre, je veul exposer aucuns mos selon l'ordre l'a b c
ABOMINATIONDe tout mensonge ou tout comme mensonge, il a horreur et abomination
ABOMINERIl est inutile à telles collocutions et esbattements ; car il n'i confere et n'i fait rien, mes est triste en toutes choses et abhomine gieu qui est necessaire
ABONDANT, ANTEPour ceste science plus clerement entendre, je veul [veux] de habondant exposer aucuns mos selon l'a b c
ABOYERComme les chiens, quand il oent [entendent] heurter, il abaient tantost sans atendre que il aient conoissance se celui qui heurte est ami ou non
ABSENCEUn homme est dit attrempé [modéré], en ce qu'il n'a pas de tristesse de l'absence des choses delettables
ABSOLUMENTSelon les vertuz ou les vices nous sommes dits bons ou malvès, et selon les passions absolument considerées nous ne somme diz ne bons ne malvès
ABSOLUTIONL'absolucion [solution] de ceste question appert par la descripcion de felicité qui a esté devant mise
ABSORBERCette delettation est aussi comme evanouie et absorbée
ABSTENIR (S')Aucuns illiberaux se abstiennent de prendre aucune chose de autrui
ABSTINENCEComme seroit concupiscence et mauvais desirs surmontés et vaincus par abstinence
ABSTRACTIONÀ ce peut l'en respondre : la cause est pour ce que les choses de mathematiques sont cogneues par abstration, imagination et phantasie
ABUSEt aucuns se delettent en abus de deliz [plaisirs] charnels
ABUSERComme Phalaris qui tenoit une enfant et avoit concupiscence de abuser en par delettation de luxure inconveniente
ACCEPTATIONCombien que l'acceptation soit naturel
ACCIDENTSe aucun veut rendre à celui à qui il est deu son depost ou son gage, et il est contraint à non rendre, l'en doit dire que il fait injuste par accident
ACCOMPLIRIl ne font faute de despendre [dépenser] pour acomplir leur concupiscence
ACCOMPLISSEMENTLa fin et l'accomplissement d'une operacion est ou temps que l'en la fait
ACCORDEt est verité que presque tous sont d'un accord et confessent que ce est quant au nom
ACCORDERQuand les paroles s'acordent as oeuvres, il [elles] sont creues
ACCOUTUMANCELes autres par malvese acoustumance, les autres pour la très grant malice et perversité de leur nature
ACCOUTUMERIl prouva son entencion par le commun parler acoustumé
ACCROISSEMENTLa congnoissance de ceste fin donne grant aide et grant acroissement de bien à vie humaine
ACCROISSEMENTUne de celles puissances ou vertus est cause de nourissement et de acroissement
ACCROISSEMENTPar convivre et converser avecques les bons est faitte une exercitation et accroissement de vertu, si comme disoit le poete Theognis
ACCROÎTREDonques est delettacion bonne chose, car tout bien en est acreu
ACHATLes volontaires sont teles comme vendicion, achat, prest, plegerie, usage
ACHOPPERSi comme se l'en disoit que pleuresie est plus grant mal que achoper ou hurter son pié
ACQUÉRIRLe riche pecunieux souvent aquert ou pert ses richesses par violence ou par force
ACQUISITIONEt l'aquisicion et perfettion d'elles est en nous acomplie par bonne acoustumance
ACTIF, IVEL'autre est vie civile et attive
ADDITIONL'accroissement ou addicion qui est faite par chascune singuliere operacion n'est pas congneue
ADJOINDRELa vie de ceulx qui oeuvrent selon vertu n'a mestier d'autre delettacion, qui à elle soit adjoncte, car tele vie a sa delettacion et son propre delit en soy et de soy meisme
ADJUGERLe marié peut cognoistre sa cousine non pas comme son cousin, mais comme son mari adjugié par l'Église
ADMINISTRERIl ouvrera [opérera] tous jours et fera très bien selon les circonstances et la qualité des choses que fortune lui administrera
ADMIRATIF, IVE,Le magnanime n'est pas admiratif
ADMIRATIONIl ne fait pas grans admiracions ; car il ne repute chose grande....
ADMONÉTER ou ADMONESTERIl n'appartient pas au magnanime fuir ou refuser celui qui le admoneste en raison
ADRESSERC'est la conclusion de cest chapitre que Dieu nous adresce à bien faire en delectations et en tristesces
ADROIT, OITESemblablement celui qui juge adroit des operacions humaines, qui est sain selon l'ame
ADULATEUR, TRICECelui qui est adulateur ou flateur est ami ou aimé superexcedanment
ADULATIONEt pour ce plusieurs aiment que l'on leur face adulacion
ADULTÈREEt en operacions, adultere, larrecin, homicide, ces choses jà et toutes telles sont malvaises selon elles meismes
ADVERSAIRESe un grant segneur estoit prins et se il se humilioit devant son adversaire par paour de mort....
AFFABILITÉIl determine d'une vertu qui peut estre appellée affabilité ou amiableté
AFFABLECelui qui le fait selon ce qu'il convient et appartient, il peut estre appellé amiable ou affable ou agreable
AFFECTIONIl ne reçoit ou accepte les paroles des autres ou ne les contre dit pas par amisté ne par affettion d'amour ou de haine
AFFICHERC'est à dire gens de forte sentence affichiés et ahurtés, qui sont fors à persuader
AFFINITÉEt vertu moral semble avoir grant affinité et estre appropriée as passions
AFFIRMATIONEt aussi comme affirmacion et negacion sont en la pensée ou entendement, semblablement et proporcionellement sont en l'appetit prosecution et fuite
AFFLICTIONSi comme aucune afflicion ou peine corporel
AFINSi comme l'armeuriers tent affin que le cheval soit bien armé ; et le chevalier le veult affin que il se combate
ÂGEEt en aucun eage a l'en entendement aussi comme la nature de l'eage en fust cause
ÂGÉ, ÉEUne chose est terrible à un enfant qui n'est pas terrible à un homme aagey
AGENTEt celui qui feroit injuste à se meisme, il seroit agent ou faisant et pacient tout ensemble ou [au] regart de se meisme
AGGRAVERL'estat de la personne agrave le fait
AGILITÉCelui qui vouldroit avoir domination et vittoire as luttes ou es courses ou autres gieux as quiex agilité de corps est requise
AGRÉABLECelui qui le fait selon ce qu'il convient et appartient, il peut estre appellé amiable ou affable ou aggreable
AGRESTEEt le vicieux qui deffaut en ceste matiere est appellé aigre, agreste et dur
AGUETSEt pour celui qui fait mal par aguet cuide bien que celui à qui il le fait souffre injuste
AIDEREt avecques ce elle aide à faire et establir et composer loys humaines justes et proffitables
AIGREEt le vicieux qui deffaut en ceste matiere est appelé aigre, agreste et dur
AIGU, UËLes fors es operacions et faiz perilleux sont acus et aspres, constans et perseverans
AIGUISERAfin que fureur soit adrescie, menée et conduite par vertu, et que vertu soit enasprie et acuisée et enforcie par fureur
AIMABLELes choses aimables ou que l'en fait à ses amis et par lesquelles il semble que les amistés soient determinées vienent des choses aimables que l'en se fait à soy meismes
AIREle vit de l'aer non pas pur et sans mangier
AJOUTERSe un autre bien, ja soit ce qu'il soit très petit, est adjousté....
ALIÉNEREt se leur tristece est alegée ou alienée pour l'une cause ou pour l'autre, nous n'en diron plus à present
ALLÉGATIONDoncques par les raisons dessus dites et par autres raisons et allegacions, il sembleroit à aucuns que....
ALLÉGERQuant les infortunés sont tristes, leur tristece est alegée par ce que leurs amis se contristent et douloient avecques eulz
ALLEREn tele maniere que tu devies et vaises hors de verité
ALLIANCEEn la maniere d'aucunes cités qui ont aliances ensemble pour aider l'une à l'autre à soy deffendre en batalles
ALTÉREREt ainsi sa felicité n'est en riens alterée ne muée
AMABILITÉPuis que il n'ont en soy chose qui soit aimable ou digne d'estre amée, il ne pevent avoir amiableté à soy meisme
AMANT, ANTEEt en amisté aucune fois l'aman accuse l'amey pour ce que il aime plus que il n'est amez
AMER, ÈREEt les choses qui sont douces selon verité leur semblent aucune foiz ameres
AMIABLEEt ceulx qui tantost font l'un à l'autre ouvres amiables, il monstrent par ce que il veulent estre amis
AMIABLEMENTEt, à dire verité, nous cuidons que tout homme bon et sage soustient et porte amiablement et convenablement toutes fortunes
AMITIÉPremierement c'est raison, pour ce que amisté est une vertu
AMOUREt à ceste maniere d'amisté attraient aucuns la fole amour de deux persones, des queles une est bele et l'autre est laide
ANATOMIEEt en ont un livre que il appellent anatomie
ANCIEN, IENNEÀ tout viel home ou ancien, l'en ly doit faire reverence selon ce que il appartient à son eage
ÂNEEt se touz ceulx qui soustiennent perilz et peines par fureur ou autre passion estoient fors de vraye fortitude, les asnes le seroient
ANGLEL'en peut entendre par ces quatre faces ou par ces quatre angles les quatre vertus cardinaulx
ANIMERLe juge est comme droit animé et vivant
ANNEXEPuisque verecunde et paour de mort sont corporeles en ce que il ont annexes transmutacions corporeles....
ANNIHILERLa delettation que il a en sa vertu asorbe et anichille toute tristece
ANNULERPuisque les vices sont consommés et confermez ou endurcis, c'est fort de les destruire ou adnuller et oster
ANTÉCÉDENTEt il a reduit soy meisme à l'antecedent
APERCEVANCEEt tele apercevance est selon soy delettable
APOSTUMESi comme le medecin conseille se il guerira l'empostume par evacuacion et par prendre medecine
APPARENCEEt souffist parler de ceulx qui de prime face ont aucune apparence
APPAROIRSi comme entre innombrables exemples peult apparoir de ceste très commune proposition
APPARTENANCELa qualité et la quantité de la fortune, et l'appartenance ou procheneté et valour de la personne
APPARTENANT, ANTEEt sera mort bien et selon raison appartenante à felicité
APPARTENIREt ce appartient meismement as philosophes
APPELLATIONEt pour ce que l'appellacion et notacion est faite selon le plus....
APPÉTEREt sont aucuns telx qui ne appetent pas les choses des autres
APPÉTITIl convient à entendre et regarder à quelles choses nous sommes par notre appetit enclins et de legier mouvables
APPLICATIONOr prenons donques nostre applicacion de la descripcion de vertu
APPLIQUERIl applique la diffinicion de vertu as autres particulieres vertuz et passions
APPRENDREEncor est-il verité que toute science, quant est de soy, il semble qu'elle peut estre aprise
APPROCHERLa chose qui est la partie d'un tout approce plus de son tout que le tout ne approce de la partie
APPROPRIERNom approprié
ÂPREMENTLes uns et les autres se combatent asprement et avecques fureur
ARBITRAGENulle chose ne doit estre lessie en l'ordenance et arbitrage ou volenté du juge
ARCHITECTONIQUEEntre ces vertuz intellectuelles il y en a une qui est architettonique et principal et qui ordene de tout
ARDEMMENTLes joenes sont fais amis legierement et prestement, et aiment ardaument ou forment
ARGENTIl superhabundent en despendant l'argent en choses où il n'appartient
ARGUEREt par ceste difference povons nous arguer à cest propos
ARGUMENTAprès je respons as arguemens contraires
ARGUMENTATIONPar une argumentacion appellée de proporcion transmuée, il convient que il ait tel proporcion de douze à quatre, comme il a de six à deux
ARISTOCRATIQUEEt ceulx qui se gouvernent selonc police aristocratique dient que c'est vertu
ARMUREQuerir peccune ou faire armeures
ARMURIERSi comme l'armeurier tent affin que le cheval soit bien armé, et le chevalier le veult affin que il se combate
AROMATIQUECeulx qui se esjoissent trop en oudeurs de pommes ou de roses ou de choses aromatiques
ARONDEAussy comme une aronde seule ne signifie pas le temps de ver ne un seul biau jour ne le fait pas....
ARRACHERIl se efforça de les esracier
ARRÊTEREt est asavoir que aucuns sont demourans et trop arrestés en leur opinion
ARTIl entent par art science pratique, et par doctrine science speculative
ARTIFICIEL, ELLEEt ainsi le voyon nous et en choses natureles et en artificieles
ASSAILLANTLes assaillans ou emprenans se reputent plus fors
ASSEMBLÉELes sacrifices anciennement ordenés et teles assemblées estoient faites après ce que les fruis sont cuillis
ASSEMBLERAinsi voyons nous que l'avaricieux se delette en garder et assembler richesses
ASSENEREn toutes choses c'est fort de prendre le moien et de assener au moien
ASSIGNATIONEn teles choses n'a pas certaine diffinicion ou certain terme ou assignacion de distance
ASSIGNERAprès il assigne la cause pour quoy tex chevaliers ne ont pas la vraye vertu de fortitude
ASTROLOGIEEt aussi est-il de plusieurs sciences comme de astrologie quant as mouvemens, as jugemens
ASTUCEEt doncques se l'entention est malvese, tele puissance est appellée astuce ou malicieuseté
ASTUCIEUX, EUSEOn avait, dans le XIVe siècle, astus, dérivant directement de astutus : Ceulz qui sont prudens et ceulz qui sont astus
ATTEINDREEt se telle fin peut estre atainte par plusieurs moiens, les sages regardent par lequel ce peut estre fait plus legierement et mieux
ATTENDRELiberalité doit estre attendue et jugiée selon la substance et la faculté
ATTRAYANT, ANTEDelectacion nous est si douce et si aimable, si atrayant, blandissant et decevant
ATTREMPEREt sommes faiz justes en faisant operacions justes et attrempées
ATTRIBUERFelicité qui est si très grant bien et qui ne doit pas estre attribuée à fortune
ATTRIBUTIONIls ont aucune dependance d'une chose ou attribucion à aucune chose
AUCUN, UNEIl traitte oppinions aucunes sensibles de felicité
AUCUNEMENTPuisque ceste puissance ou partie d'ame participe avecques raison, il convient dire qu'elle est racionele aucunement
AUDITEURConvient que l'ame de l'auditeur soit avant preparée par bonnes acoustumances
AUDITIONNous disons aucuns resguars ou visions corporeles estre delettables ; aussi sont aucunes audicions ou oïr aucunes choses
AUGMENTATIF, IVEToute operacion de vie ou puissance nutritive et de puissance augmentative
AUTREEt nous disons que ami est aussi comme autre soy meisme
AVARICIEUSEMENTChascun en sa maniere, comme avarice par ouvrer avaricieusement
AVARICIEUX, EUSEAinsi voyons nous que l'avaricieux se delette en garder et assembler richesces
AVECEt semblablement different les delettacions de telz sens les unes d'ovecques les autres, et different d'ovecques la pensée intellective
AVENAMMENTIl appartient au magnifique preparer et ordener tout edifice et habitation noblement et avenantement selon la quantité de ses richesses
AVENANT, ANTEDonques à ce que les despens soient avenans et convenables, il convient considerer et resgarder et celi qui les fait et en quoy il les fait
AVENIREt aussi au devant ilz ne consideroient pas ne ne voioient les perilz à avenir
AVEUGLENul ne doit improperer ou reprocier à un homme ce que il est aveugley, se il est tel de nature
AVOIREt ceulx qui en telles choses se ont et se contiennent comme il convient et appartient
BAS, BASSENe le feu ne se peut acoustumer à descendre en bas
BATAILLEChoses appartenantes en batailles ou guerres
BATAILLEREt nous bataillon ou combatton, affin que après nous menon nostre vie à paes
BATTERIEEt les autres transmutacions sunt violentes et manifestes, si come batterie, emprisonnement, mort
BATTRECestui me ferira ou bastera, quant il sera homme
BÉATIFIEREt semblablement des hommes nous beatifions ceulx qui sont très parfects et comme divins et très bons excellemment
BEAU ou BEL, BELLEEt aussi nulle punicion ne deffence ne beau parler ou persuasion ne les pourroit retraire de mal faire
BÉNÉFICEQuel profit seroit-ce d'avoir tele bonne fortune qui ne feroit de benefice à autre ?
BÉNÉFICIERBeneficier autre, est superexcellence ; et estre beneficié d'autre, c'est estre excedé [surpassé]
BÉNÉVOLEEt ceulz qui veulent bien à autre en ceste maniere, l'en dit que il sont benivoles
BÉNIGNEMENTIl les receut benignement, et le prent à gré comme celui qui scet bien....
BESOGNERAucuns excellens et bien besoignans selon vie attive tiennent que felicité est honnour
BESTIAL, ALEEt donques sont telles delettacions et semblent estre serviles et bestiaux, et sont les delettacions qui sont en touchier et en gouster
BESTIALITÉIl sont trois especes, c'est à savoir malice, incontinence et bestialité
BÊTEEn la maniere que l'en duit et chastie un asne ou un autre beste de labeur
BIAISUne figure quarrée et le dyametre qui la traverse de biais [diagonale] sont de celle condicion que par nulle mesure tant soit petite par quoy l'en peut une de ces deux choses mesurer, l'en ne pourroit l'autre mesurer precisement
BIENInstruments desquex l'on se peut aidier et en user en bien
BIENEt celui est bien né qui a telle disposicion en soy bien née et bien entée de sa nativité et de nature
BIEN-FAIRECeulz qui ont bienfait veulent que ceulz vivent à qui il ont bienfait, pour gaigner et recevoir d'eulz graces et retributions
BIENFAITAlbert respont et dit bien que adultere ne peut estre bienfait ; mais pour le bien que la femme fist en ce qu'elle delivra le pays d'un tyrant, pour ce le mal adultere lui doit estre pardoné
BIENFAITEUR, TRICEÀ savoir mon se l'en doit plus rendre grace et retribucion à son bienfaiteur ou donner à son ami
BIENSÉANT, ANTEIl est bien soiant et appartient teles choses à faire à ceulx qui ont grans possessions
BIENVEILLANCEBenivolence a similitude à chose amable et semble estre amisté, mes ce n'est pas amisté
BLAFARD, ARDEEt celui qui en ce excede et veult plaire à chescun, se il le fait de son inclinacion et volonté, sans que il tende à autre fin, il n'a pas nom approprié et par aventure peut estre appellé blafart
BLÂMEROu se il se cource [courrouce] sans raison ou autrement que par raison, il est à blasmer
BLANCCe que est blanc, il est blanc as tous et par tout
BLANCHEURAussi comme la blancheur de la nege et la blancheur de la farine sont d'une espece
BLÉEt quant nulle des parties n'en reporte plus ne moins, mais tant vaillant pour tant vaillant, ou pour ce meisme si comme blé pour blé, tant pour tant, tel pour tel
BOEUFDonques disons nous bien que ne beuf ne cheval ne autre beste n'est beneuré
BOIREEt semblablement ne desirent pas touz unes meismes viandes ou boires
BOITEUX, EUSEEt semblablement font ceulx qui veulent drecier les fusts ou les bastons qui sont tors, tornés et boisteux
BONPar aventure n'est-ce pas une meisme chose estre bon home et estre bon citoien
BONNEMENTIgnorance d'aucunes circonstances que l'en ne peut pas bonnement savoir, excuse et est appellée ignorance invincible
BOUCHEIl est escript que celui qui sera occis perira par la bouche de deux tesmoings ou de trois
BOUTERCeulx qui se boutent es perilz des guerres impetueusement
BREF, BRÈVEDoncques affin que en brief concluons, se nous faisons les choses dessus dittes, nous pourrons bien le moien de vertu acquerir
BRÉHAIGNEEt pour ce les mariés steriles ou brahaignes se departent plus tost d'ensemble que les autres
BRIÈVETÉ....Des queles alleguer je me passe à present pour cause de briefeté
BROUILLARDPour les fumosités et brouillas, l'en ne peut voir les rochers
CALAMITÉEt après en sa vieillesse il cheït en très grant miseres et en très grant calamités
CAMÉLÉONEt seroit ainsi un homme beneuré semblable, quant à ce, à une beste appellée cameleon
CAPITAINESe il devroit plus obeir à l'ordenance du capitaine de l'ost que à son pere
CAPITULEREt de ces choses jà nous en parlons maintenant en figure et en capitulant [récapitulant] grossement
CARÀ plusieurs gens sont aucunes choses delettables qui sont contraires l'une à l'autre, et la cause est car [que] telles choses ne sont pas naturellement delettables
CARDINAL, ALEL'en peut entendre par ces quatre faces ou par ces quatre angles les quatre vertuz cardinaulx : c'est assavoir justice, prudence, fortitude, attrempance
CASCar en yver à cas d'aventure peut l'en veoir une aronde
CAUSEFelicité est de Dieu principalement causée qui est generalement cause de toutes choses
CAUSER...en la maniere que aucuns le disoient et se causoient [se fondaient sur] de ce que la fin est melleur que n'est la generacion de la fin
CAUTÈLEEt ce font par faintise et cautele, et les a l'en de legier en despit
CAUTÈREEt en medecine c'est legiere chose de savoir ce que il est dit du miel et du vin et de ellebore et de cauteres et de incisions
CAVILLATIONEt se aucun par cavillacion disoit que la decretale parle de celui qui....
CEEt ce non obstant, il est, entre tous autres vertueus, pour soi souffisant
CELERCeler teles choses, c'est fait de paoureux et de couart
CERCLELes fortunes d'une mesme personne sont variables et sont bonnes et puis sont males et après bonnes, item males en retournant en maniere de cercle ou de roe
CERFQuand le lion voit ou treuve un serf ou une chievre salvage
CERTAIN, AINELe juge pourroit dire quant il li plairoit que il scet de certain que il n'est pas culpable
CERTIFIEREt dès maintenant peut assez aparoir quele chose est science, mes toutevoies il en convient plus certifier
CESSERMais quant l'amisté est dissolue et cessée vers aucun
CHAIRMais estre batuz et feruz, ce leur est grant peine et grant douleur se il sont sensibles et se il ont char
CHALEURSi comme la vertu du feu c'est chaleur par quoy il est bon en sa nature ou espece et par quoy il fait bien son operacion naturel
CHALOIREt ceulz qui ont receu le bien, il ne leur chaut, se il ne rendent graces ou retribucion
CHAMPAucun peut vouloir que en un champ de bataille celui ait vittoire, qui faint estre champion
CHAMPIONEt aussi comme un champion bien aprins contre un ignorant ou ydiot
CHARBONEt aucuns se delettent en mangier charbons et terre
CHARGEEt à gouverner une naif [nef, vaisseau], il convient considerer la façon de la naif et la charge
CHARGEANT, ANTEPar aventure il auroit opinion que celui qui le visite est trop charchant et trop ennuyeux
CHARGERQuerir et vouloir estre honoré des humbles et moiens ou petis, c'est une chose charchant et qui n'est pas à loer
CHARNEL, ELLEEt comme telles fortunes qui peuvent avenir as amis charnels ou autres soient de moult manieres....
CHARPENTERIEEt la charpenterie est autre que n'est la fachon du temple
CHARPENTIERSemblablement le charpentier fait la maison pour habiter
CHASSERUn chien quant il chace bien
CHÂTIERIl convient punir, chastier et corriger celui qui appete choses laides
CHATOUILLEREt aucuns sont aussi comme sont ceulz qui se doubtent que les autres ne les catoillent, et pour ce il se catoullent et confriquent premierement
CHAUD, CHAUDEEt comme en esté par grant chaut l'en ne dit pas à un homme ou deffent que il ne sue
CHEVALERIESi comme medecine quert un bien, et chevalerie un autre bien
CHEVALIEREt pour ce les chevaliers semblent estre fors et avoir la vertu requise en batailles
CHEVAUCHERArt de faire frains est dessoubz art de chevaucher
CHEVAUCHEURDes mariniers, des chevaucheurs
CHIRURGIENEt se un cyrurgien fendoit ou tranchoit aucun membre pour guarir un homme et il le occioit
CHOIREt celles qui sont involuntaires, il y chiet pardon et aucunes fois misericorde
CHOSEIl confesse à rendre quid pro quo, chose pour chose
CIRCONSCRIPTIONLes choses de quoy l'en veult bien avoir congnoissance et circonscription
CIRCONSCRIREQuant à present felicité ou bien humain soit ainsi circonscript ou aucunement descript
CIRCONSTANCEEt ainsi convient il es operacions morales considerer les circonstances
CITOYEN, ENNEEt ancor quert il plus ou doit querir felicité pour soy et pour les citoiens de sa cité
CIVIL, ILEEt celle apert estre science civille
CIVILEMENTHome est ordené à vivre civilment et en communité
CIVILITÉDistribucion de honeurs ou de pecunes ou de quelconques autres choses qui sont partables entre ceulx qui communiquent en une civilité ou policie
CLAIR, CLAIREIl est tout clair que telles petites fortunes ne font pas....
CLAIREMENTEt par ce appert-il clerement que, pour dire un homme beneuré, il ne convient pas ensuir les fortunes
CLAIR-SEMÉ, ÉEEt est vraisemblable que teles amistés soient cler semées et non pas communes
CLORESon sanc est ou cuer et es euls [yeux] qui sont gros, et ne les clot onques
COACTIONEt est contraire à volenté, c'est assavoir necessité de coaction
COEURSe il est juste, il n'est autre chose quelconque que il ait principalement à cuer
COGITATIF, IVELes vertus de dedens comme la cogitative et ymaginative
COGITATIONLes malvaises operacions qui sont faites par cogitacion et deliberacion
COGNITIF, IVELa puissance cognoscitive
COINSi come qui disposeroit quatre choses en une figure quarrée là où il aroit quatre cuignes ou angles
COLÉRIQUESi comme un homme trop colerique est enclin à ire
COLLATIONPar collacion et composicion de l'un à l'autre faite
COLLOCUTIONInutile à teles collocucions et esbattemens
COLORERCe que il dit eust aucune couleur, mais comme pourroit il coulourer son dit ?
COMBIENCombien que les stoyciens dient que....
COMBINAISONEt une conjugacion ou combination qui est faite selon dyametre fait la retribucion estre selon proporcionalité
COMÉDIEEt ce peut assez apparoir par les comedies des anciens et par celles que l'en fait à present
COMMANDERNulle chose il ne font de ce que il lour ensaignent ou commandent
COMMEEt est semblable, comme qui feroit comparaison d'une chose qui a ame à celle qui n'a point d'ame
COMMENCEMENTEt semble que le commencement ou principe soit plus de la moitié de toute la besoigne
COMMETTREAucune fois un home commet et fait adultere
COMMUN, UNEL'en dit que chose d'amis sont communes entre eulz, et est dit pour ce que amisté est en communication
COMMUNICATIF, IVEPour ce que le liberal est bien communicatif en exposant les pecunes
COMMUNICATIONPar faire retribucion est maintenue et gardée communicacion et societé humaine
COMMUNIQUEROr convient-il plus avant enquerir de ceste chose quant as mors [moeurs], assavoir se il communiquent ou participent au bien ou as maulx qui adviennent à lour amis vivans
COMMUNITÉHome est ordené à vivre civilement et en comunité
COMMUTATIF, IVEEt de ceste justice commutative sont deux parties ou deux manieres
COMMUTATIONL'autre espece de justice particuliere est celle qui nous adresche en commutacions [échanges]
COMPARAISONEt est semblable comme qui feroit comparaison d'une chose qui a ame à celle qui n'a point de ame
COMPAREREt pour ce convient-il que toutes choses de quoy l'en fait commutation [échange] soient comparées aucunement et avaluées l'une à l'autre
COMPASSIONCelui qui est vertueux a bien aucunes foiz compassion, doulour ou joie
COMPÉTEREt ceste passion, c'est assavoir vercunde [vergogne], ne compete pas et n'est pas convenable à tout eage
COMPLAISANCECelui fet teles complaisances, affin que par ce li soit faite aucune utilité en pecunes
COMPLÉTEMENTAu premier livre il traicte de felicité non pas complectement
COMPLEXIONIl les convient varier selon plusieurs choses qui sont à considerer comme la complexion de la personne
COMPOSITIONEt fu instituée [monnaie] selon composicion ou convencion humaine
COMPRENDRESe nous avions un non qui compresist toutes teles choses
COMPTEEt semblablement est il de ceulz qui ne tiennent compte de exposer leur pecunes largement
CONCAVELe concave et le curve d'une ligne circulaire
CONCAVITÉLa concavité et curvité de telle ligne ne sont pas deux choses divisées, mes sont ceste ligne meisme
CONCLUREEt de celles choses faire ses moyens et aussi conclurre telles conclusions
CONCLUSIONCelui qui aime discipline ou mathematiques vers conclusions speculatives
CONCORDEContencion qui est ennemie et adversaire à concorde
CONCORDEAmisté appert estre une chose semblable à concorde
CONCORDERSemblablement convient-il que l'appetit concupiscible se concorde, conferme et obeisse à raison
CONCUBINEIl [Sardanapalus] restoit tousjours enclos avecques ses concubines
CONCUPISCENCEConcupiscence apetice [devient plus petite] par li resister
CONCUPISCIBLEL'autre puissance est concupiscible, et generalement tout appetit sensitif
CONDAMNERAucuns dotteurs font ici ceste question assavoir mon se le juge doit condempner celui que il scet certainement estre innocent
CONDESCENDREPour acomplir du tout leur passions et leur desiriers en condescendant et obeissant à la partie de l'ame qui est irracionele
CONFECTIONEt porroit l'en respondre, que aucuns ars sont de delettacion, si come art de faire pigmens, confettions et odeurs
CONFÉREREt s'il est verité que les bonnes operacions de lours amis vivans conferent aucune chose as trespassés
CONFESSEREt est celui qui est veritable et en vie et en paroles, et confesse ses bons faiz, et ne les fait ne plus grans ne plus petis que il sont
CONFESSIONSe un prestre scet par confession le crime d'un home, il ne peut tel home punir ne excommenier
CONFIRETel jugement font ceulx qui espreuvent les vins et qui assaveurent et confisent les salses et les potages
CONFORTAucunes fois nous loons celui qui aime honeur comme homme de bon confort et fort courage
CONFORTERNul ne doit son ami conforter ne soustenir en erreur
CONFUSIONEt disoit que toutes choses sont faites par la controversie des elemens du monde, par quoy il departirent de ce que il estoient ensemble en une confusion
CONGRÉGATIONEt touz ceulz qui font sacrifices et congregacions pour teles choses, il attribuent honeurs as diex
CONGRÉGÉ, ÉEIl cuident que, à mettre les lois, il ne convient autre chose fors congregier, amasser ou assembler les loys anciennement approuvées
CONGRÛMENTEt se mue [le caméléon] et varie en toutes telles coulours comme ont les choses que il regarde congruement, excepté deux couleurs
CONJECTURERCelui est bon conseiller qui scet conjetturer et trouver selon inquisition de raison le plus très grant bien des choses ouvrables
CONJOINTEMENTCes trois choses toutes ensemble conjoinctement sont en operacions très bonnes
CONNAISSANCEEt encor est il plus convenable à celui qui veult savoir politiques que il ait connoissance de l'ame
CONNAÎTREEt pour ce quierent ilz et desirent ilz estre honerez des saiges et entre ceulx de qui il sont congneuz et en bien et en vertu
CONSACREREt les dons du magnifique ont aucunes condicions semblables as dons qui sont consecrés as diex
CONSEILNous conseillons ou faisons conseulx, non pas de la fin ou des fins, mais des choses ordenées à la fin
CONSEILLABLEL'on pourroit fere question assavoir moult se toute question est conseillable
CONSEILLERElettion est de chose devant conseillie
CONSENTEMENTEt par ce vouloit Homerus amonnester et induire les roys de Grece que il ne ordenassent pas de la chose publique sans le consentement et elettion du peuple
CONSENTIRSi comme ceulz qui se consentent et tiennent une opinion des mouvemens du ciel ou d'autre speculacion
CONSÉQUENT, ENTEQui ayme honeur, c'est consequent qu'il ayme bien honeste
CONSÉQUENTEt par consequent elettion n'est pas ire
CONSERVATEUR, TRICELe prince est garde de juste, et conservateur de justice et de equalité
CONSERVATIONEt le juge doit plus amer la conservacion du droit commun, qui est bien commun, que du droit ou du bien propre d'une persone privée
CONSIDÉRATIONIl appert que la consideration et la cognoissance de telle fin appartient à ceste science civile
CONSIDÉRERMesmement consideré que illecques sont baillées certaines regles, bons enseignemens, belles hystoires....
CONSOMMERPuisque les vices sont consommés et confermez ou endurcis, c'est fort de les detruire ou adnuller et oster
CONSTANT, ANTEEt ne font force de tele mort souffrir, et sont constans sans perdre, pour ce, usage de raison
CONSTELLATIONIl les convient varier [les opérations de médecine] selon plusieurs choses qui sont à considerer, come la complexion de la personne, la disposicion de l'aer, la constellacion du ciel
CONSTITUERCeulz qui sont constitués en grans puissances, come sont princes et grans seigneurs
CONSULEt en la maniere que un consul disoit à ceulz de la cité
CONSULTATIONCelui qui fait consultation, soit bien, soit mal, il fait questions et raisons d'une partie et d'autre
CONTEMPLATIF, IVELa tierce est vie contemplative
CONTEMPLATIONDe toutes les operacions qui sont selon vertu, la très plus delettable est speculacion ou contemplacion selon la vertu de sapience
CONTEMPTEUR, TRICEIl monstre et manifeste liberale ment tout ce que il veult, pour ce que il est contemptif et desprisant
CONTENIREt par vertu nous nous contenons si comme nous devons en toutes delettacions et tristesces
CONTENTIEUX, EUSEEt avecques ce celui qui ne repute rien grant n'est pas contentieus
CONTENTIONLeur ame est en contencion et comme en bataille contre soy meisme
CONTINENCEContinence n'est pas vertu, mes est une chose mixte
CONTINENT, ENTED'un homme continent et d'un incontinent nous loons la partie de l'ame qui a raison
CONTINGENT, ENTELes choses contingentes qui pevent estre ainsi et attivement
CONTINU, UEC'est ethiques et politicques qui sont continues ensemble, et sont une doctrine appellée civile
CONTRADICTIONEt ce seroit contradittion, car il y seroit et n'y seroit pas ; et c'est impossible
CONTRAINDRETelles choses ne contraignent à mal faire nul homme qui ait en soy usage de raison
CONTRAINTEEt aucunes operacions sont lesquelles l'en ne doit faire pour nulle contrainte ne pour nulle paour
CONTRAIREEt aucune foiz avient tout au contraire
CONTRARIANT, ANTEEt aucuns sont qui tout au contraire sont contrarians en toutes choses
CONTRARIERLes gens ont en haine ceulz qui contrarient à leur mouvement et à leur volentés
CONTRARIÉTÉIl determine de la contraireté et opposicion qui est en vices et en vertus
CONTRATIl semble que tout home puisse avoir aucun juste à tout autre homme avecques lequel il peut communiquer en loy ou composicion ou contract
CONTREDIRE.... Par quoy il semble que il se contredie
CONTRE-PESERQuant la passion, si comme seroit la bateure, est mesurée et contrepesée, donques ce que un a souffert est appellé damage
CONTRIBUERSe aucuns ont contribué peccunes pour metre en marchandises, quant vient au distribuer, l'en en distribue à chescun selon la proporcion des peccunes qui furent contribuées
CONTRISTATIONPar cette petite contristation
CONTRISTERIl cuident que avecques chascun l'en doie estre et converser sans le contrister
CONTROVERSEEt disoit que toutes choses sont faites par la controversie des elemens du monde
CONVENABLEIl n'est pas convenable que une meisme persone soit des biens communs et enrichie et honorée
CONVENANT, ANTESe delettacion est repleccion de chose qui est conveniente selonc nature, il avient que le corps en quoi est faite ceste repleccion se delette
CONVERSATIONCeulx qui superhabundent en ire sont de dure et forte conversacion et ne pevent pas si bien convivre avecques les autres
CONVERSEEt pour ce fist bien Platon d'enquerir de ces choses, assavoir mon laquelle voye est à tenir ou des principes aux effects, ou la voye converse
CONVERSERL'en dit que telz gens conversent civilment
CONVERSIONSi comme sont les conversions et les mouvemens du soleil
CONVERTIBLEMENTToute elettion est voluntaire ; mais il n'est pas ainsi que tout voluntaire est elettion ; et pour ce n'est ce pas tout un convertiblement
CONVERTIREt ne se depart ou ne delesse pas ses faiz ou diz des autres ou [au] cas que il les puet tourner et convertir à gieu ou à risée
CONVEXECeste ligne est dite concave au regart de ce qui est dedens et est dite curve ou convexe au regart de ce qui est dehors elle
CONVIVREIl ne peult pas convivre, demourer ou converser avecques chescun autre
CONVOITERAffin que, par la resgarder, l'en ne fust tempté de la [Hélène] convoiter, car elle estoit très belle
CONVOITEUX, EUSELes convoiteux dient que ce sont richesses
CONVOITISEPour ce que il ont convoitisse de donner et de despendre, il ne font force ne difference en quelle maniere ne de quelle part ils prennent
COORDINATIONLes Pitagoriciens furent disciples et ensuivans la dottrine du philosophe appellé Pitagore qui mettoit deux coordinacions de choses [pair et impair]
COPULATIF, IVEQuant telz deux opinions ou propositions sont conjointes ensemble en un sillogisme qui est une proposition copulative, la conclusion s'en suit de necessité
CORDONNIER, IÈREEt mettroit le charpentier en l'angle a et le corduennier en b
CORPORELLEMENTLa nature bien disposée corporelment se esjoït et delette es choses qui sont simplement delettables
CORRESPONDANT, ANTEEt ainsi appert il que la mise est grande et l'oeuvre est avenant et correspondant, par quoy il s'ensuit que l'euvre soit digne de telle despence
CORROMPABLEEt teles choses sont sans necessité et nient corrumpables
CORROMPRECeulx qui ont l'apetit corrompu et la volenté pour malvois vices se delettent en choses qui ne sont pas bonnes à l'ame
CORROSIONLeur corps seuffre continuelment une maniere de corrosion
CORRUPTIONLe nom de prodige [prodigue] en grec signifie perdicion et une maniere de corrupcion de son estre et de sa substance, par quoy il se peut vivre
COUARDIl n'est pas dit couart pour ce, se il craint infame ou que l'on ne face villanie à ses gens
COUARDISEEt en celui qui est fort, ire, couardie, hardiesse ne font nulle rebellion contre raison ou peu
COULEURCe que il dit eust aucune couleur, mais comme pourroit il coulourer son dit ?
COULPEPour ce disoit Chaton d'un homme ivre, que ce n'est pas la culpe du vin mais est la culpe du bevant
COUPABLEOu cas que il seroit prouvé par tesmoings en forme de droit que il est culpable
COUPLEEt les delettacions necessaires sont aucunes corporeles, et teles sont celles qui sunt en boire et mengier et vers oportunité de couple charnel
COUPLEREt prudence et vertu moral sont couplées et conjointes ensemble et as passions
COURAGEVouloir estre honouré entre les grans et des grans, il vient de bon courage et tel se monstre home
COURBELe concave et le curve d'une ligne circulaire
COURIREn la maniere que aucuns servans vistes et hastis qui s'en cuerent executer avant que il aient oÿ tout le commandement
COURONNEREs olimpiades les tres bons et les tres fors ne sont pas coronnés, mes ceulx qui bien besoignent
COURROIEC'est à savoir que Venus la trisceresse née de Cypre avoit une diverse et variable corgiere ou courroie
COURROUCERLes Stoiciens disent que un bon homme ne se doit onques troubler ne courroucier pour quelconques adversités
COURSElle [la monnaie] n'a pas son pris ne son cours par nature, mes par la loi et par ordenance humaine
COURTOIS, OISELaides paroles ou courtoises
COURTOISIEEt doit chescun au comancement entendre et prendre garde de qui il reçoit courtoisie
COUSIN, INECognoistre sa cousine ou cas dessus dit n'est pas pechié pource que la decretale le deffent
COUTUMEDes choses justes, aucunes en y a qui semblent estre justes seulement par loy ou par coustumes et non pas par nature
CROIREEt il s'en croient au jugement de ceulz qui sont bons et sages
CROÎTREEt les richesses de celui qui pesche [pèche] en prodigalité ne croissent pas moult
CROYABLEEt celui qui noie [nie] ceste raison, il ne a pas paroles plus croyables
CROYANCEIl eurent tele croiance par un signe ou argument qui n'est pas souffisant
CRUAUTÉCrudelité ou ire
CUEILLIRAprès ce que les fruis sont cuillis
CUIREPain bien à point cuit ou bien fait
CULTIVEMENTToutes choses appartenantes au cultivement [culte] des demones
CURATIONLes auteurs temptent et se efforcent de dire et de mettre en escript non pas tant seulement les curacions, mes, avecques, la maniere comme il convient faire les cures
CURELa cure des filz appartient au pere
CURERNous loons un bon homme aucune foiz en disant qu'il ne cure des honneurs mondains
DAIGNEREt afin que il fasse les gens rire, il dit teles choses que un home gracieux et vertueux ne daigneroit dire
DANSERCeulx qui carolent et dancent ou chantent ensemble ou qui jouent ensemble des instrumens
DARDOu se aucun vouloit monstrer à un autre que l'en doit traire, et jettast un dart sans qu'il cuidast aucun ferir....
Et dient les expositeurs que tetragone est un corps quarré comme un dey
DÉBILITÉSemblablement est-il de toute feblesce, debilité ou laidure ou perdicion d'aucun sens ou d'aucun membre
DÉBITEUR, TRICEDonques il demeure tousjours debteur
DÉBONNAIRETÉEt la vertu moienne, nous l'appellons mansuetude ou debonnaireté
DEÇÀEt l'une partie de l'ame le trait de sà et l'autre de là
DÉCERNEREt par ce il decernera et jugera droiturierement la quelle chose est bien
DÉCEVOIREn ces icy pourroient estre plusieurs deceus et es autres nul ou pou
DÉCLAREROr convient il tempter à declairer ceste chose plus plenement
DÉCLINEREt quant vient au fait, il n'ensuit pas ce bon jugement, mais decline et ensuit ses malvès desiries
DÉCONFITURESi encontrerent à cas d'aventure larrons qui les mistrent à desconfiture bien tost
DÉCORERParce que sa felicité est de tielx biens de fortune decorée, parée et aornée
DÉCRETSi comme l'en pourroit monstrer par plusieurs auttorités qui sont es decrès et ailleurs
DÉCRÉTALEQuartement il est dit en une decretale qui se commence : Si sacerdos....
DÉDUCTIONSi comme il est dit devant en la deduction de la quarte raison
DÉFAILLANCELes vertuz sont superhabundances ou regart des vices qui sont defaillances, et ces vertus meismes ce sont defaillances ou deffautes ou regart des vices qui sunt en superhabundance
DÉFAILLIREt chascun qui scet aucun art et s'i exercite, il y doit adjouster se aucune chose y deffault
DÉFAUTSe dix estoit le plus grant excès en aucune matiere et deux estoit la plus grant deffaute, le moien selon nature de la chose ce seroit six
DÉLAISSEREt delesseron à parler à present de justice legal qui est selon toute vertu
DÉLECTABLELa vie de ceulx qui oeuvrent selon vertu est selon soi delectable
DÉLECTABLEMENTIls font les oeuvres vertueuses delettablement, et ne leur resiste pas l'apetit sensitif
DÉLECTATIONIl semble à aucuns que felicité est toute vertu ensemble, ou aucunes d'icelles [vertus] avecques delectation ou au mains non pas sans delectation
DÉLECTERSoy deletter est propre as choses qui ont aine
DÉLICAT, ATEOn trouve dans le XIVe et le XVe siècle delicatif : Il est mol et delicatif
DEMANDEUR, EUSELi liberal n'est pas demandeur ne requereur
DEMEURANT, ANTEEt devez savoir que le demourant de cest chapistre est mal à entendre
DÉMOCRATIQUECeulx qui se gouvernent selon policie democratique reputent que liberté est la dignité selon laquele l'en doit faire distribucion
DÉMONEt semblablement à toutes choses appartenantes au cultivement des demones
DÉMONSTRATIONIl appartient à celui qui a sapience avoir demonstration d'aucunes choses
DÉMONTRABLECe de quoy est science, il est demonstrable et sceu par autre chose
DÉNIERIl denoient ou refusent l'un à l'autre aide et subside
DÉNOMMEREt dient une chose estre indeterminée et non bonne, pour ce que, selon elle, l'en [l'on] est denommé et dit tel plus ou moins
DÉNONCERIl est voir que l'euvre denonce et declare de fait la puissance de celuy qui l'a faite
DÉNOTERElle passe liberalité en magnitude ou grandeur, et ainsi le denote le nom de magnificence qui signifie grandeur de despense
DENRÉEEt telle chose avient aucune foiz en tempestes à ceux qui pour lour neif alegier jettent lour denrées en la mer
DÉNUERAucunes choses sont desquelles se un homme est desnué et que il ne les a pas, sa felicité en est aussi comme honie ou anullée
DÉPARTIROr disons de ce dont nous estions departiz
DÉPECEREt qui lui depecheroit sa robe tant que l'en veist son braz ou sa poitrine nuement, sa biauté naturel s'en monstreroit mieulx
DÉPENDANCECes biens devant diz, qui sont de diverses especes, sont appellez biens pour ce que il ont aucune despendence d'une chose ou attribucion à aucune chose
DÉPENDREAccident est derivé et depend de substance
DÉPENDREEt c'est legiere chose à fere que despendre
DÉPENSIl n'avient pas souvent que il superhabundent en dons ou en despens ou regart de la multitude de leurs possessions
DÉPENSENous posons et mettons que despense soit donacion
DÉPITEUX, EUSEEt pour ce semble il à aucuns que les magnanimes soient despiseeurs ou despiteux
DÉPLAISANCECelui qui, en telles choses soutenir, a tristece et desplaisance, il est couart
DÉPLAISIREt celui qui, en delessier telx desiers [désirs], a tristece et desplaisir, il est desatrempé
DÉPÔTSe un rent à l'autre son gage ou son depost
DÉPOUILLEUREt celui qui est despoilleur de mors
DÉPRÉCATIF, IVEEt n'est pas deprecatif ou depriant autres, pour teles choses
DÉPRÉCATIONTeles plaintes et teles deprecations font ceulx qui mettent leur estude et leur cure vers teles choses
DÉPRISEREt par ces deux manieres il desprisent ou font petis les profis par eulz receus
DÉRAISONNABLEDire que un homme qui fait adultere ne veuille pas estre incontinent, c'est un dit desraisonnable
DERECHEFOr retournons de rechef au bien de quoy nous queirons et disons....
DÉRISEURIl est mendre [moindre] en malvestey que n'est le deriseur
DÉRISIONIl semble que l'en face de eulx une derision, quant l'en les loe
DÉRIVERSe le non de desattrempance est dit et derive de l'autre ou au contraire
DÉROGERNul droit positif ne peut desroguer à droit naturel, ne obligier à faire contre droit naturel
DÈSDès ce que l'enfant est né, il se delette à gouter le laict de sa nourrice
DÉSERT, ERTE....La vertu moienne.... est innomée aussi comme se elle fust deserte
DÉSESPÉRANCEIl met difference entre ceulx qui meurent pour fortitude et ceulx qui meurent par desesperance
DÉSHONNÊTEEt qui ne creint tel chose, il est sans verecunde et deshoneste
DÉSHONNEURSe l'en fait à un homme honneur ou deshonneur
DÉSIRABLEDelettacion est desirable et plaist
DÉSOBÉISSANT, ANTEÀ ceulz qui sont inobediens et desobeissans à raison, l'en leur doit mettre peines et punicions
DÉSOLERLes tyrans qui par violence desolent et gastent les cités
DESSERVIREt c'est la derniere et souveraine fin, excepté paradis et la grace, par quoy l'en le desert [mérite]
DESSOUSEt de telles ars et doctrines aucunes sont dessoubz une autre ; si comme art de faire frains est dessoubz art de chevaucher
DESSUSEt nul n'esluit [élit] felicité pour les choses dessus dittes ne pour autres quelconques
DESTINÉEQuant le dieu de fortune ou destinée donne du bien assez, quel mestier est il de amis ? nul
DESTRUCTIONLa mort est destructtion de vie
DÉTERMINÉMENTNous eslisons meismement les choses que nous savons determinéement ou cuidons fermement estre bonnes
DÉTERMINEREt par ce qu'il en determinera, apparoitra que fortune n'est pas cause de felicité
DEUILSi comme Dido la royne, qui mourut de deul que elle perdit son amant
DEVANTEt au devant il sont paisibles sans estre esmeus
DEVERSNous voion souvent d'aucunes choses que les enfans ont par devers eulz, que il les cuident et reputent estre très bonnes et très precieuses
DÉVIEREn tele maniere que tu devies et vaises [ailles] hors de verité
DEVINERIl semble que tous ceulz qui diffinissent vertu divinent ou sentent aucunement que vertu est tel habit qui est selon prudence
DEVINEUR, ERESSESi come feindre estre bon medecin et estre sage divineeur
DEVOIREt aussi nous voulons estre beneurés et disons que devons vouloir avoir felicité, mais nous ne disons pas que nous la doions eslire
DÉVORERIl fendoit et ouvroit les femmes grosses et trahoit les enfans de leurs corps et les devoroit
DEXTRENous voion que, par nature, la main dextre est la meilleur et la plus vigoreuse
DICTERPar elle eslit l'en si comme droite raison commande et dite
DIEUQuant le dieu de fortune ou destinée donne du bien assez, quel mestier est il de amis ? nul
DIFFAMABLEEt pour ce est le vice de desattrempance plus reprouvable et plus diffamable que le vice de paour ou couardie
DIFFÉREMMENTDifferamment soit bien, soit mal
DIFFÉREREt se l'un de eulx estoit malvès, l'autre devroit fuir ou differer à lui ministrer du sien
DIFFÉRERC'est la seconde raison à monstrer que elettion et volenté different
DIGÉRERL'en ne les apaise pas par persuasions ne paroles, mes convient long temps pour leur ire digerer
DIGESTIONLa nutrition ou digestion se fait mieux en dormant
DIGNEMENTQuiconques quert [cherche] delettacions selon aucune de ces trois manieres reprouvées, il les aime plus que il ne doit dignement
DIGNITÉIl sont pires en tant comme il ne ont en eulx nulle dignité ou esperance de bien
DILATEREt est illiberalité un vice qui moult se dilate et extent et à pluseurs gens
DILATIONIl a bientest delivré et regardé et conclus que est à faire, et procede briefment à l'execution sans grand dilation
DIMINUEREt à celui qui est povre ou diminué en pecunes pour la communité, l'en li fet dons utiles
DIREIl est voir [vrai] disant et veritable
DISCERNERNous eslisons et prenons à conseilliers gens qui scevent discerner et congnoistre de grans choses et notables
DISCIPLEAristote fu disciple Platon
DISCIPLINEEt sont les vertus plus permanens et plus durables que ne sont les disciplines ou sciences
DISCIPLINERIl appartient à tout homme bien discipliné enquerir de chascune chose la certaineté selon la maniere et en tant comme la nature d'elle le peut recevoir
DISCORDQuelle chose est que felicité, de ce sont il à discort

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