L'oeuvre Éth. de Nicolas ORESME

Ecrit par Nicolas ORESME

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Citations de "Éth."

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DISCORDANT, ANTEAucuns peu sachans dient que en ceste question sont contraires et discordans theologie et les drois [le droit]
DISCORDEREt à chose false le voir [vrai] se descorde bien tost
DISCRÉTIONEt pour ce en tel cas est mestier de la sentence et discretion du juge
DISEUR, EUSEUn bon ami.... ne croira jà telz diseurs
DISJOINDREDe la proportionalité qui est appellée disjointe ou divisée, il est manifeste que elle est en quatre termes
DISPENSATIF, IVEOn trouve dispensatif dans le XIVe siècle, mais avec le sens de : qui distribue, qui répartit : Mes est tant seulement juste dispensatif
DISPOSERCeulx qui sont bien disposez selon le corps jugent bien et selon verité des viandes
DISPUTERLes autres estudient ou desputent ensemble
DISSEMBLABLEL'une significacion est loing et dessemblable de l'autre
DISSIMILITUDEEt les vices extremes ont plus grant dissimilitude l'un à l'autre que eulx n ont au moyen
DISSOLUBLEEt, pour certain, teles amistés sont legierement dissolubles et de legier deffaites
DISSOLUTIONCelui qui est cause de la dissolucion ou departie de tele amisté
DISSOUDREComme les membres ou parties du corps d'un homme qui sont dissolutes et hors de leur fermeté et bonne disposition par une maladie appellée tremeur
DISTANT, ANTEEt nous disons de ce qui est plus distant et plus dissemblable au moien, que il lui est plus opposé et plus contraire
DISTINCTIONEt sont moult de gens qui glorifient et honorent indifferentement sans distinttion et les bons et les malvès
DISTRIBUEREt est manifeste que un homme ne peut pas bien convivre avecques grant multitude familiairement, ne soy distribuer entre tant de gens
DISTRIBUTIONTous confessent et dient que, en faisant justice, il convient en distribucions faire selon la dignité des personnes
DITEt se il ne ont en eulz tele dignité ou valeur, leur dit est une derision
DIVERSEMENTToute vertu est faite et corrumpue par unes meismes choses faites diversement
DIVIN, INEDe toutes les choses qui sont en nous c'est la très plus divine
DIVISÉMENTIls usent de teles amistés diviséement
DIVISIBLEL'en doit savoir que, en toute chose continue et divisible, l'en peut prendre ce qui est plus et ce qui est moyen et ce qui est egual
DOCTEURNe au pere ne doit l'en pas le honeur que l'en doit à un sage comme à son dotteur ou maistre
DOMMAGEABLEEt des trois choses fugibles et contraires, l'une est mal lait et deshoneste ; l'autre est mal nuisible ou domageable ; et l'autre est mal triste ou tristece et desplaisance
DONIl est raisonnable que felicité soit don de Dieu
DONATIONEt pour ce leurs donacions ne sont pas illiberales
DONNERLe nom de election le donne à entendre, car il signifie que la chose eslisible....
DORMIRQuant l'en dort, il ne appert pas ne n'est manifeste qui est bon ou qui est malvois
DOUBLEEt est ceste condicion double
DOUBLEMENTSi comme ceulx qui font mal et sont ivres, il doivent doublement estre blamez et punis
DOULOIR (SE)Selon amitié qui appartient à communication de nature humaine, un ami se doit esjoir du bien de l'autre et douler du mal
DOULOUREUSEMENTEt en la fin perdi doulereusement corps et enffans et biens et sa feme
DOUTEEustrace fait ici une doubte....
DOUTEUX, EUSEIl semble que les extremes soient doubteux
DRAPIERJustice est gardée en communication politique, quand on fait au corduennier retribucion condigne pour ses chaucemens, et au drapier pour ses draps
DRESSERPour ce ne commandera pas le maistre qui ordene des viandes, que l'en dresse ou livre pour chascun six telles mesures
DROITEt juste legal ou droit positif est ce en quoy il ne avoit pas difference ou comancement
DROITURIER, IÈRECe n'est pas chose droitturiere ne raisonnable en nulle maniere de ensuir les fortunes en jugeant de la felicité ou de la misere d'un homme
DUCEt à cest propos Homerus le poete raconte et parle de Dyomedes un duc de Grece et de Hetor un duc de Troye....
DUIREEn la maniere que l'en duit et chastie un asne ou un autre beste de labeur
DÛMENTOr n'est-il pas doubte que à donner deuement il se ensuit bien faire et bien ouvrer
DUR, DUREEt ceulz qui ont fait moult de maulz très grans et très durs
DYSCOLEAmisté est moins faite en gens de dure conversation et en viellars, de tant come il sont plus discoles
ÉBAHIR (S')Or est celui qui est fort ou preuz, de tele condicion que il ne s'esbahist pas et est sans paour en la maniere que bon homme peut estre
ÉBATTEMENTEn certains esbattemens comme luittes ou courses pour soy eschauffer et exerciter
ÉBOUILLIREt dit Homerus que Hetor monstroit la forte et aspre vertu de lui par chascune de ses deux narines, par lesquelles l'en voit le sang esboulir
ÉCHAUFFERCertains esbatemens, comme luittes ou courses, pour soy eschauffer et exerciter
ÉCHOIRCe est si come il eschiet
ÉCLIPSELa terre est entre le soleil et la lune ; donc est esclipse de lune
ÉCONOMEEt cuidon ou dison que teulx [tels] sont bons yconomes et bons politiques
ÉCONOMIEYconomie est art de gouverner ung hostel et les appartenances pour acquerir richesses
ÉCONOMIQUEEt tel juste qui est du mari à sa feme est dit juste yconomique
ÉCRIREComme l'en doit former ou escripre les livres
ÉDIFICATIONEt tel bien en medecine ce est santé, en chevalerie vittoire, en edification la maison estre faite
EFFICIENT, ENTEDieu est cause finale et efficiente de toutes choses
EFFORCER (S')Et après il se efforçoient de monstrer que....
EFFORTPremierement il convient de partir soy et traire loing et resister à plus grant effort au vice qui est plus contraire à la vertu que l'en quert
ÉGAL, ALEEt ce que nous appellons ici egual, c'est le moien entre superhundance ou excès d'une part et deffaut d'autre part
ÉHONTÉ, ÉEEt celui qui deffaut en ce et qui de rien n'a vergonde, il est appellé invergondeux ou eshonté
ÉLECTIF, IVEDonques vertu est habit elettif
ÉLECTIONEt avec ce elle est commune en toutes choses où il chiet [échoit] election
ÉLIGIBLELa chose que l'on quert et est eslisible pour elle
ÉLIRENous voulons santé comme fin, et nous eslisons les choses par quoy nous y pouvons venir et la acquerir
ELLENous manifesterons et declarerons quantes il [les vertus] sont
ELLÉBOREEn medecine, c'est legiere chose, savoir ce que il est dit du miel et du vin et de ellebore
ÉMANCIPEREt le filz est comme partie et membre de son pere, si que atant que il soit grant et emancipé
EMBRYONUne de celles puissances ou vertu.... est en toutes choses qui ont nourrissement, et es embrions et bestes imparfettes
ÉMOUVEMENTIlz sont meuz de passion, de chaleur et esmouvement de folle hardiesse
EMPIREMENTTiranie est corrupcion et malvestié ou empirement de monarchie
EMPIRERMais aucune foiz par negligence ou pour ce que l'en n'eut cure, sont aucuns ars empirez et oubliez en tout ou en partie par procès de temps
EMPRISONNEMENTEt les autres transmutacions sunt violentes et manifestes, si come batterie, emprisonnement, mort et estre tué
ENCLIN, INEL'appetit qui ad ce est enclin et poursuit la chose
ENCLOREIl restoit toujours enclos avecques ses concubines
ENDROITEt de ceste ne parle il pas ici endroit
ENDURERCeulz sont diz mols qui ne les pevent endurer [les souffrances]
ENFANTIl estoit tres bon et ne sembloit pas enfant ou filz de home mortel, mais de Dieu
ENGENDRERL'estude de tel livre engendre et embat ou acroist, es cueurs de ceulx qui y entendent, affection et amour au bien publicque
ENGINAucun chante bien ou fait ymaiges ou aultres besognes sans art et sans doctrine par son engin qui est à ce naturellement enclin
ENNUYEUX, EUSEEt telz gens sont tristes et enieus à eulx meismes et à leurs amis
ENQUÉRIR (S')Il est bon d'enquerir quelle chose est le souverain bien ou la fin de toutes oeuvres humaines
ENRICHIRLa fin à quoy il [un tyran] tent, c'est soy enrichier et son pueple mettre en servitute
ENSEMBLEEt ne sont pas ces trois choses divisées d'ensemble
ENSUIVRE (S')Les Pitagoriciens furent disciples et ensuivans la dottrine du philosophe appellé Pitagore
ENTENDEMENTChascun qui est raisonnable et a bon entendement
ENTENDREAristote entent tousjours pour fors ceulx qui ont la vertu de fortitude
ENTENTEIl convient avoir son entente aus diz ou opinions des gens expers
ENTRE-VOULOIR (S')Il convient que les amis viellent [veuillent] bien l'un à l'autre ensemble, et que il sachent que il s'entre-veullent bonnes choses
ENVI (À L')Ce doit il faire enviz et à poine
ENVIEC'est envie qui est tristesce du bien d'autrui
ÉPARGNANT, ANTECeulx que nous appellons tenans ou espargnans ou avers ou chetifs
ÉPARGNERQuant il s'y expose, il le fet forciblement et hardiement, sans espargner à sa vie aussi comme se il reputast du tout que vivre n'est pas chose digne estre espargnie en tel cas
ÉPROUVEREt tel jugement font ceulx qui espreuvent les vins et qui assaveurent et confisent les salses [sauces] et les potages
ÉQUIVALENCENul ne leur peut onques retribuer ceste equivalence
ÉQUIVOQUECest nom ici n'est pas dit comme non equivoque à cas d'aventure
ERREREt pour ce aucuns errent en ceste question
ÉRUBESCENCEPassion est mouvement de l'apetit ou resgart de bien ou de mal, comme sont erubescence, admiration, esperance
ÈSC'est la puissance vegettative qui est es plantes, c'est assavoir es herbes et es arbres, et si est es bestes et es hommes
ESPACEC'est une mesme voye ou espace, mais les deux manieres de aller au courir sont contraires
ESPÈCEUne est pour avoir lignée et pour sauver et continuer humaine espece
ESPRITLa nutrition et digestion se fait mieux en dormant, car les espriz et la chaleur sont retraiz dedens
ESSENCEEt par ce appert que toutes choses n'ont pas une ydée commune qui soit leur essence
ESTOCSelon ce que il sont plus près ou plus loing de la premiere racine ou souche, ou estoc
ÉTABLIRLe juge est comme droit animé et vivant et establi pour fais selon les lois et non pas selon son opinion
ÉTENDRECar qui se vouldroit estendre à ses parens et as proceins [prochains] et amis, et as amis de ses amis, ce seroit une chose sans fin
ÊTREQuant nous avons communellement delettacion en aucune chose, c'est signe que nous suymes [sommes] à telles choses enclins, et quant nous avons tristesce en aucunes choses, c'est signe que nous suymes enclins à l'opposite
ÊTRETelle personne seroit bien loing de la commune nature et de l'estre des hommes
ÉTREINDREEt ainsi sa felicité n'est en rien alterée ne muée, mais elle est pour ce aussi comme estreinte et comprimée
ÉTROITEMENTEt ceulx qui gardent leurs pecunes estroitement
ÉVACUATIONSi comme le medecin conseille se il guerira l'empostume par evacuation, et par prendre medecine
ÉVANOUIR (S')Celle delettacion est aussi comme evanuie et absorbée, et ne la sent l'en pas
EXCÉDERProportion arismetique est quant le grant surmonte ou excede le moien autant comme le moien surmonte le petit
EXCELLEMMENTCelui qui fait son oeuvre excellentement....
EXCELLENCEVers heoyques sont dittiés des faiz et adventures de gens de très grant excellence
EXCÈSSe dix estoit le plus grand excès en aucune matiere et deux estoit la plus grant deffaute
EXCLUREEt par ce est excluse violence
EXEMPLAIRESe il entendoit une forme exemplaire qui est en la pensée divine
EXEMPLAIRENous y regarderions et nous seroit aussi comme examplaire
EXERCERDe quoy exercer les oeuvres de liberalité
EXERCITATIONEt ne se peut faire sans tres grant difficulté et grant peine et par longue exercitation [exercice]
EXPECTATIONLes philosophes.... dient que paour est expectation ou supposement de mal à venir
EXPÉDIENTQue pour notre vie faire bonne, il est miex et plus expedient dire et prononcier que delettacion est malvese chose
EXPÉRIENCEPour ce que procès de temps, longue experience et longue estude y sont requises quant à engin de homme
EXTERMINEREt ceulx qui sont du tout incurables et incorrigibles, l'en les doit exterminer
EXTRÊMEEt entendement des extremes ou termes en chascune des sciences
EXTRÉMITÉJe dis doncques que le moien selon la nature de la chose, c'est ce qui est entre les deux extremités par eguale distance
FACEEt dient les expositeurs que tetragone est un corps quarré comme un dey et a six faces
FACULTÉEt ne souffi t pas la vie ou la faculté d'une personne à ce faire
FAIBLEMENTEt seroit fieblement et petitement affermé ou asseuré de sa felicité
FAIREQuant un homme nuist et fait peine hors la loy à aucun qui ne li contrarioit pas ou nuisoit.... il fait injuste
FAISABLEElection n'est pas par especial opinion de choses faisables par nous
FAISEUR, EUSEEt pour ce ceulx qui sont faiseurs de bonnes oeuvres sont loés à cause de leur vertu
FAITTout le fait, tout le negoce de vertu moial et de politiques
FAIXQuant un homme porte un pesant faez et aucuns autres le soulegent en prenant une partie de tels faez
FAMILIER, IÈREPriver de ses pecunes son familier compaignon est plus dure chose et plus injuste
FAMILIÈREMENTSe l'en se doit avoir et contenir vers luy en rien plus familiairement que se il ne eust onques esté ami
FANTAISIE[Les bêtes] ont tant seulement fantaisie et memore des choses singulieres
FAUSSEREt est moult plus à accuser que ne sont ceulz qui corrumpent ou falsent la monnoie
FAUSSETÉOr disons après de ceulx qui monstrent verité et de ceulx qui dient ou monstrent falsité en conversation humaine
FEINDREC'est chose fainte et neant
FÉLON, ONNENous appellons fors et felons ceulx qui se courcent [courroucent] et aïrent là où il ne convenist pas
FÉLONIEEt le vice qui est en superhabundance, il est appellé iracundie, c'est à dire felonie
FÉMININ, INEFuir choses penibles et laborieuses, ce est une molesce et vient de feminin et de chetif courage
FENTESa main [de Milon] demoura en la fente qui se reclost
FERMEVertu est une ferme qualité de l'ame, par laquelle qualité nous sommes enclins à eslire le moyen entre excès et deffaute
FERMETÉEn nulle chose quelconque qui regarde oeuvres humaines, il n'a telle constance ne si grant fermeté comme elle est ès operacions qui sont selon vertu
FERVEURPour la ferveur et chaleur de leur eage il vivent ou sont enclins à vivre selon leur passions et desirers
FICTIONSe il est aussi deceu par la simulacion et par la fittion de l'autre, adonques est ce chose juste que il accuse celui qui l'a deceu
FIÈVREAbstinence et repos sont profetables à celui qui est en fievre
FIGUREIl doit jugier par la connoissance publique que il a come juge en figure de jugement
FINCelui qui donne et non pas pour bonne fin, il n'est pas liberal, mes doit estre appellé autrement
FINAL, ALERichesses ne sont pas le bien final, lequel l'en quiert pour lui meisme
FINIREt qui avecques ce vouldroit adjouster que ces choses durassent pour toute sa vie et que il finisist sa vie en oeuvre de vertu
FLATTEUR, EUSESe il le fait pour cause de aucun prouffit aquerir, c'est un lobeur, c'est un flateur
FLUXToute dellettacion est generation, c'est à dire, flus et passement de aucune chose sensible en nostre nature
FOIEAinsi comme l'on raconte.... d'un autre serviteur qui occist son compaignon et en menga le fée
FOINUne ane esliroit plustost fein que or
FOISIl avient qu'il aloit une foiz tout seul par un bois
FONDEREt la tierce opinion est fondée sur ce que delettacion n'est pas fin
FORLIGNERCeulx qui forlignent ou sont hors de la droite ligne de bonnes meurs, l'en leur doit mettre peines et punicions
FORSEn aucunes operacions de fortitude, il ne a delettacion fors en tant comme l'en attaint à la fin
FORT, ORTEEt devez savoir que le demourant de chest [ce] chapistre est mal à entendre, fort à translater, et aussi comme inutile quant à ceste science
FORTITUDEQuant est en paour et en hardiesse, la vertu qui est ou [au] moien est fortitude, et celui qui a ceste vertu est apellé fort
FORTUNEL'en ne conseille pas des choses qui aviennent à la fortune, si comme seroit trouver un tresor à cas d'aventure
FOU ou FOL, FOLLECelui que Aristote appelle fort, l'en dit en françois que il est hardi, et de celui qui excede en oser, l'en dit que il est trop hardi ou foul hardi
FOUISSEURLes diex ne l'avoient pas fait un sage fouisseur ne un sage areeur ne selon aucune particuliere sapience
FRAGILESe il redonde [revient] as mors [morts] aucune chose pour les fortunes de leurs amis vivans, soit bien, soit mal, cette chose semble estre fragile et petite
FRANCHEMENTEt celui qui est contemptif monstre franchement toute sa volenté
FRATERNEL, ELLECe ne semble pas estre amisté ou communicacion fraternel
FRÉQUENTATIONPar acoustumance et frequentacion de bonnes operacions
FRÉQUENTERLes autres amistés comme de ceulx qui frequentent ensemble en navie ou en mer....
FRÉTILLEMENTMouvement ou fretillement des raz ou des souriz
FUMÉE...que il gardassent bien que leur neif fust tousjours hors les fumées de la mer et hors les grans undes
FUMEUX, EUSECelui qui deffaut en la matiere de magnanimité, il est appelé pusillanime, et celui qui superhabunde est appellé fumeux et presumptueux
FÛTEt semblablement font ceulx qui veulent drecier les fusts ou les bastons qui sont tors et boisteux
GAGESe un rent à l'autre son gage ou son depost, non pas de volenté, mais par paour, l'en ne doit pas dire que il face juste operacion fors tant solement par accident
GALÉEIl escovient en aucun lieu et en aucun cas largement despendre et donner, come seroit au prince des galées ou du navire
GARDEREt à joenes gens, amis lor sont necessaires pour les garder de pechier
GARDEUR, EUSELe liberal ne enrichist pas de legier ; quer [car] il ne prend pas volontiers et n'est pas gardeeur de richesces
GÂTERCeux qui sont incontinens et qui vivent par desattrempance, et gastent leurs peccunes ou leur substance, nous les appellons prodiges [prodigues]
GÉNÉRATIF, IVEPuissance generative, par quoy eulx se multeplient et perseverent en leur espece
GÉNÉRATIONEt tout art est vers la generacion ou nouvele façon d'aucune chose
GENTEt voion entre les homes que ceulz qui sont d'une gent ou d'un lignage aiment l'un l'autre
GÉOMÉTRIQUEEt les mathematiciens appellent tele proportionnalité geometrique
GLOIREAdoncques il habunde en autre plus grant bien, c'est assavoir en glore
GLORIEUX, EUSECeulx qui sont de noble lignage et ceulx qui sont glorieux en aucunes offices ou estas honorables
GLORIFICATIONComme seroit honnour ou glorification
GLOSEREt avecques ce elle veult et aide à les [lois] entendre, interpreter ou gloser, et aussy à les corriger ou muer
GLOUTON, ONNEEt poent estre diz en françois gloutons et gourmans
GOURMAND, ANDEEt pevent estre diz en francois gloutons et gourmans
GOÛTComme celui qui est sain du corps et a bien disposé le goust juge bien des saveurs
GOUVERNEMENTEl [les femmes] ne mainent pas ou [au] gouvernement les concupiscences, mes sont menées par elles
GOUVERNERCeux de Lacedemone ne conseillent pas ou ne traittent pas en leurs conseulx comme ceux de Scite se gouverneront
GOUVERNEURTout aussi comme le bon gouverneur d'un ost use de sa gent de tant et de tielz comme ilz sont, au mielx qu'il appartient selon fait d'armes
GRÂCELes autres qui mettent felicité es biens de l'ame, si sont et ont esté peu de hommes vertueux et glorieux et de grace renommée
GRACIEUX, EUSESe il est agreable et gracieux
GRAMMAIRIENCeulx qui font oeuvres de gramariens et de musiciens, ilz sont gramariens et musiciens
GRANDEMENTEn nous traiant bien loing et grandement arriere de tel pechié, nous pourrions venir au moien et à la vertu
GRÊLEAvoir la vois acue ou grelle
GROSSEMENTOr est ainsi diffinie election grossement, et non pas en la maniere que il est accoustumé à faire selon descripcion
GROSSIÈREMENTIl convient par aventure premierement parler figuralment et grossierement [en gros]
GRUE....et souhaitoit qu'il eust la gorge plus longue que le coul d'une grue
GUÉRISSABLEIl est ainsi que le desattrempé est non guerissable ou incurable
GUERRIER, IÈREIl a en France un tel proverbe : de bon tourneeur [homme de tournoi] couart guerrier
GUISETouz biens ne sont pas d'une meisme espece ne d'une guise
HABILETÉL'en quert sanité pour avoir puissance et habilité de faire ses besoingnes
HABILITERNous loons tels pour les faiz et pour les oeuvres à quoi ces choses les habiletent
HABITLes habis [habitudes] naturels sont en enfans et en bestes
HABITABLEPtolémée dit que es extremités de la terre habitable sont gens sauvages
HABITERHomme et femme ne habitent pas ensemble tant seulement pour ceste cause, mais avecques ce pour les choses qui leur sont convenables
HABITUERCelui qui est habitué en vertu
HAINEUX, EUSEUne chose est haineuse à un home et delettable à un autre
HARDIESSEPremierement quant est en paour et en hardiesce, la vertu qui est ou moien est fortitude
HASARDEUREt celui qui joue as dez, le hasardeur, ou qui acquiert par jeux semblables
HERBEPour telle medecine il fault telle herbe
HÉRITAGELes delettacions corporeles ont aussi comme pris par heritage le non de delettacion
HÉROÏQUEAinsi est-il racompté et escript du roy Preant [Priam] es vers heroïques que de ce fist Homerus le poete
HEURTEREt comme les chiens, quant il oent [entendent] hurter, il abaient tantost
HISTOIRELes hystoires dient que Milon mongoit un beuf en un jour
HOMMEEt chescun indifferemment aussi bien un homme bestial comme un très bon homme peut user de corporeles delettacions
HONNEURNe au pere ne doit l'on pas le honneur que l'en doit à un sage comme à son dotteur ou maistre
HONORABLEDonques s'ensuit il que il est en nostre volenté et posté estre honorables et bons ou malvais et vicieux
HORSLes autres y adjoustent et mettent habundance des biens de hors, comme sont richesces et puissance civile
HUÎTRE....Les bestes imparfettes sont qui ne se meuvent d'un lieu, comme moules et oystres
HUMBLE....Tous ceux qui sont blandiseeurs, humbles et serviables et veulent à chescun plere, il sont flateurs et de servile condicion
HUMEURUn humeur de broez [brouet] et lecheur prioit as diex et souhaidoit que il eust la gorge plus longue que le col d'une grue
HUMILIERSe comme par aventure, se ung grant segneur estoit prins et se il se humiliet devant son adversaire par paour de mort
HUMILITÉEt aucune foiz faignent il et font teles humilités pour vaine gloire
ICELUIEt sont ces vices contraires, c'est assavoir prodigalité et illiberalité, et chescun d'iceux superhabunde et deffault
ICIMes nous n'en parlerons plus ici endroit
IDENTITÉLa identité ou unité que il ont à leur parens, les fait estre ensemble come uns meisme
IDIOT, OTEEt pour ce nul ne peut ignorer, se il n'est insensible ou ydiot, que universellement touz habiz [habitudes] sont faiz et causez par ouvrer
IL, au singulier, ILS, au plurielLes choses semblent estre involontaires quand ilz sont faites par violence ou quant il sont faittes par ignorance
ILLÉGAL, ALEEt semble que celui est dit injuste qui est illegal
ILLÉGALITÉTele illegalité ou inequalité convient et resgarde toute injustice
ILLIBÉRAL, ALEEt qui donneroit tel prix, ce seroit un don illiberal
ILLIBÉRALITÉEt la defaute [de generosité] est illiberalité, et est avarice et convoitise
IMAGER, ÈREEt en art de faire statues ou ymages, Polycletus estoit sage ymagier
IMMOBILEToute chose par nature est immoble et immuable, et a par tous lieux une meisme puissance
IMMORTEL, ELLEEt volenté est bien aucune foiz de choses impossibles, si comme nous voulons ou povons vouloir estre immortels
IMMUABLEIl dit ceci à la difference de la felicité de Dieu et des intelligences, laquelle est simplement immuable et non variable
IMPASSIBILITÉEt pour ce disoient aucuns que les vertus sont impassibilités et repos
IMPÉTUEUSEMENTEt leur semble que ceulx sont fors qui oeuvrent par fureur et qui impetueusement et hardiement courent sur à leurs adversaires
IMPÉTUOSITÉPunicion apaise le mouvement et impetuosité de ire
IMPOSERLes poines que l'en impose à ceulx qui pechent et font mal
IMPOTENCEVieillesce et toute impotence fait les gens estre illeberaux
IMPOTENT, ENTESe il estoit impotent de rendre, l'autre ne reputeroit pas que il li deust rien donner
IMPROUVEREt dit Eustrate que Aristote ne improuve pas bien ceste oppinion quant à l'intention de Platon
IMPRUDENCEEt par imprudence il cuide que les choses qui sont bones que ils [elles] soient malveses
IMPULSIONDonques les choses que l'on fait par impulsion et mouvement de douleur ou de fureur.... ne sont pas faites par la vertu de fortitude
IMPUTERCe que nous faisons par ire et en concupiscence est chose involuntaire, et ne nous doit pas estre imputé à mal
INADVERTANCECeux qui en lour parler dient par inavertance aucune chose dont il ne se prenoient garde
INCLINERL'en ly doit faire reverence selon ce que il appartiont à son age, si come en soy lever ou encliner contre eulz, ou en teles choses
INCOMMENSURABLELe dyametre et le costé d'une figure quarrée sont incommensurables
INCONTINENCEEn injustice et en couardie et en incontinence
INCORRIGIBLECeulx qui sont incurables ou incorrigibles
INCURABLEIl sunt mauvais et incurables de leur malice
INDÉLECTATIONL'en doit regarder et redoubter que à son ami bien fortuné l'en ne face indelettasion ou appeticement de sa delettation
INDICATIF, IVEEt de prudence politique une partie ou espece est consiliative et l'autre est indicative
INDIGENCEChascun, quant il en a besoing et indigence, a concupiscence de nourrissement sec ou moiste
INDIGENT, ENTEEt à celui qui est indigent ou souffreteus, l'en doit donner plus du gaing ou du profist
INDIGNATIONIl convient que accoustumance propre à vertu ait esté devant, par quoy la personne aime le bien et ait indignacion de chose laide et deshoneste
INDISCIPLINÉ, ÉEEt aussi le gieu du bien discipliné [instruit] differe du gieu de celui qui est indiscipliné
INDISCRÈTEMENTEt se il s'esjoissent en multiplicacion des choses delettables comme pluseurs font follement et indiscretement
INDIVISÉ, ÉEElles sont une meisme chose indivisée, et differentes tant seulement selon raison ou definition
INDU, UELe liberal ne donnera pas ses pecunes à ceux à qui il ne appartient les donner, ne en temps que il n'appartient, ne selon quelconque autre circonstance indeue
INDUIRESe il avient que celi qui est simplement et purement prodige [prodigue] soit fait tel que il ne puisse estre enduit à bien
INDÛMENTAmer et querir honneur non deu ou induement
INÉGAL, ALEEt en ceste maniere ceulx qui sont inequalz pevent estre mesmement amis
INÉGALITÉUne autre espece ou maniere d'amisté est selon superhabondance ou inequalité des personnes, si come du pere au filz
INFAMIEEt qui ne les creindroit, ce seroit mal, si comme seroit malvaise opinion ou malvaise renommée ou infamie ; car celui qui creint telle chose, il est honeste
INFINI, IEInfini, c'est chose infinie, sans fin et sans terme ou innombrable
INFIRMECeux qui sont malades et enfermes
INFIRMEREt ont grant tristece se leur raisons sont infirmées et non tenues aussi comme se ce estoient sentences ou autorités
INFORMEREt en cas de doubte, il s'en doibt enformer
INFORTUNEQuant les infortunes sont tristes, leur tristece est alegée par ce que leur amis se contristent et douloient avecques eulz
INIRASCIBLEEt celui qui deffaut soit appellé inirascible, c'est à dire trop moul et qui ne se cource [courrouce] pas quant temps et lieu en est
INJUREQuant à faire venjances ou punicions selon justice, il a moult grant difference se les injures sunt voluntaires ou involuntaires
INJURIATIONEt les autres transmutacions sunt violentes et manifestes si comme.... rapine, mutilacion, accusacion, injuriacion
INJUSTICEMauvaises operations qui sont faites selon injustice
INNOCENT, ENTEIl est tout cler que condempner l'innocent de certaine science est tele chose et est malvese de soy, supposé que elle ne fust pas deffendue
INNOMBRABLEMal peut estre fait en manieres infinies et innombrables
INNOMMÉ, ÉEEt aussi les vices sont innommez
INONDATIONInundaciuns ou subversions des cités ou corrupcion de l'air
INQUISITIONCelui est bon conseillier qui scet conjetturer et trouver selon inquisition de raison le plus très grant bien des choses ouvrables
INSENSIBILITÉEt telle insensibilité n'est pas humaine
INSTITUEREt fu [monnaie] instituée selon composition ou convencion humaine
INSTRUMENTEt de ces fins nous eslisons les unes pour une autre aussi comme richesces et autres instrumens
INSTRUMENTAL, ALEEn plusieurs manieres peut une chose estre dite faire, c'est assavoir ou comme cause principal ou comme cause instrumentele
INTELLECTIF, IVEAucun dient que home a trois ames, la vegetative, la sensitive et l'intellective, et la beste en a deuz, et l'arbre une
INTELLECTUEL, ELLENous disons des vertuz les unes sont intellectuelles les autres sont morales
INTELLIGENCEDes diex [dieux] ou intelligences
INTEMPÉRANCEIl fut dit que intemperance est plus contraire à temperance que elle n'est contraire à insensibilité
INTRODUIREEt estoient pour le temps les estudians introduis en grec à Romme et ailleurs
INVINCIBLEIgnorance d'aucunes circonstances que l'en ne peut pas bonnement savoir excusé et est appellée ignorance invincible
INVOLONTAIRELa chose faite pour ignorance, de la quelle.... l'en a tristesse, desplaisance et pesance ou repentance, elle est involuntaire
INVOLONTAIREMENTCelui qui ignore aucune circonstance fait telle operation involontairement
IRASCIBLEEt la puissance irascible par quoy l'en a ire et appetit de vengance
IRRAISONNABLEDe l'ame une partie ou puissance est irraisonnable
IRRATIONNEL, ELLEIl est une autre nature ou maniere de puissance de ame laquelle est irresonnable ou irrationnelle, et nientmoins il semble que elle participe en raison
JAÇOIT QUEEt toutes voies, en telle choses n'est pas la fin en la felicité civile, jà soit ce que plusieurs sermons et escriptures aient esté composées pour ce montrer
JAMBEAmis sont prochains comme jambe et genouil
JEUNEEt n'y a point de difference se aucun est jeune de aage ou il est jeune de meurs et assez aagé
JEUNESSEDonques ne a il pas petite difference de soy accoustumer en jonesce et au commencement à faire en une maniere, ou en une autre
JOLIVETÉCelui qui est sanguin, il est trop enclin à jolivetés et esbatemens ou à desattrempance
JONGLEURL'en dit d'aucun que il est malvez medecin ou malvez jugleur, et toutevoies l'en ne dit pas que il soit malves simplement
JOUERCeulx qui carolent et dancent ou chantent ensemble, ou qui joient ensemble des instrumens de musique
JOUTEREt celui qui jouxte d'une lance ferrée et acue, et cuide qu'elle soit sans fer et ronde au bout devant
JOYAUEt à l'autre [bout de la lice] estoit celluy qui tenoit le joiau pour le mieux courant
JOYEUX, EUSEEt quant il li viendra bonne fortune, il n'en sera pas moult joieus ne pour male fortune moult triste
JUGEMENTSe il est ainsi que homme vertueux ait en telles choses bon et droit jugement
JUGERLe juge corrumpu qui a jugié injustement un champ à la partie, il ne prent pas le champ pour soy, mais il prent l'argent
JURISTEEt par ce appert il que le bon theologien et le bon juriste ne sont pas discordans
JUSTEDe juste ou de droit politique une maniere ou espece est juste naturel, et l'autre est juste legal ou droit positif
JUSTICEChose qui estjuste selon la justice distributive
JUSTIFIEREt semble que l'une et l'autre partie ait droit et se justiefie assés
LABORIEUSEMENTToutes gens aiment plus les choses qui par eulx sont faites ou acquises laborieusement
LABORIEUX, EUSEFuir choses penibles et laborieuses
LABOURERLes excellens medecins labourent moult à avoir congnoissance des choses du corps
LÂCHETÉEn jieu a un repos et une lacheté de courage
LAIDEMENTAucuns jettent leurs armeures, ou se rendent, ou font aucunes autres choses laidement
LANGAGEAristote tenoit qu'il n'est que un dieu, mais il parle selon le commun langage qui estoit lors
LANGUEURComme dit Tulles, vice est langour de l'ame
LARGEMENTMais à prendre voluntairement largement.... l'en puet dire que les bestes mues [muettes] et les enfans font aucunes operacions voluntairement
LATENT, ENTEEncore y convient adjouster que tele begnivolence ne soit pas latente et occulte
LÉGAL, ALEEt juste legal en droit positif...
LÉGÈREMENTQuant il porte legierement pluseurs et grans infortunes
LEURD'autre partie les meres scevent mielx que les enfans sont leur, que les peres ne scevent que il sont leur
LÉVRIERLes chiens levriers ne se esjoïssent pas des oudeurs des lievres par raison de telle oudeur....
LIBÉRAL, ALENul ne diroit que un homme fust liberal, qui ne se esjoist et delette en operacions liberales
LICENCEEt en toutes autres commutacions, desqueles faire la loy donne licence
LIGNAGEDelettacion est maismement appropriée à nostre humain lignage
LIMITERFini, c'est chose terminée, limittée et certaine
LION, ONNEEt aussi le lyon ne se esjoit pas en oïr la voix du beuf, mes pour le beuf mengier
LITIGIEUX, EUSEEt celui qui a ce deffaut et est de dure et triste conversacion, il peut estre appellé litigieux, discole, mal amiable et mal aggreable
LOINLes extremes sont plus loing l'un de l'autre et à plus grant distance de l'un à l'autre que il n'a de chascun d'eulx au moien
LOISIRCe que aucun eslit et fait selon longue preparacion et qu'il delivre par grant loisir et par cogitacion ou pensée, il semble moins estre fait selon habit
LONGTEMPSEt nul ne puet [peut] demourer par long temps avecques home triste
LOUANGELes loenges que l'en fait as diex
LOUERNous loonz tels pour les faiz et pour les oeuvres à quoy ces choses les habiletent
LOYERPour ce que honour est le loyer de vertu et est attribué as bons
LUCRATIF, IVESi comme des choses qui touchent medecine ou marchandise ou aucun negoce lucratif
LUIREQuant le soleil luist et encontre un drap vert, ou par une verriere verte, les choses opposites semblent estre vertes
LUMIÈRELa veue est lumiere de l'eul, aussi comme l'entendement est lumiere de l'ame
LUTTERL'en loe un fort homme quand il lite bien ou quand il jouste bien
MAÇONNERSi comme nous dison que en art de pierres tailler ou de mazonner Phydias estoit sapient ou sage mazon
MAGNANIMITÉMagnanimité est en grans choses et vers grans choses, et ce appert assez par le nom d'elle
MAINMarcheandant de main en main
MAINTENANTIl monstre que felicité est souffisamment descripte quant à maintenant
MAISVertu encline touz jours à eslire bien, et vice au contraire ; mais aucune foiz en l'operacion qui est eslue par vertu peut estre empeeschement
MAL, ALEEt avecques ce ils voient que les fortunes d'unes meismes personnes sont variables et sont males et après bonnes
MALADECelui qui est malade, il n'est pas en sa volenté d'estre sain quant il lui plaira
MALÉFICEMalefices ou empoisonnement
MALICEEt cest moien est ou milieu de deus malices ou vices desquelles une est selon....
MANIFESTEMENTOperacions qui ne sont pas manifestement voluntaires, par ce qu'il y a meslée ignorance
MANIFESTERIl fait teles choses non pas pour grace de bien ne pour bonne fin, mes pour monstrer et manifester ou magnifier ses richesses
MANSUET, ETTETel homme nous disons qu'il est mansuet ou debonaire
MANSUÉTUDEEt la vertu moienne, nous l'appellons mansuetude ou debonnaireté
MARCSi come seroit la loy de racheter chescun qui est pris en guerre pour un marc ou autre pris
MASSEEmbrion est une masse qui est ou ventre de la mere, et de laquelle masse sera formé l'enfant ou la beste
MATÉRIEL, ELLEL'ame intellective n'est pas corporelle ne materielle, mes est incorporelle et espirituelle
MATHÉMATICIENEt les mathematiciens appellent tele proportionalité geometrique
MAUSSADEEt celui qui deffaut, il est dit aggreste et malsade ou malgracieux
MAUVAISEMENTCelui qui fait mal contre sa volonté, il ne le fait pas malvaisement
MÉCHAMMENTEt nul ne diroit que celi fust beneuré qui auroit en vie eu et usé de tant de bonnes fortunes et fineroit sa vie ainsi mescheament et miserablement
MÉCHANT, ANTEIl seroit aucune foiz beneüré, et après autre foix maleureuz et mescheant
MEILLEUR, EUREEn tele policie celui qui est le melleur a plus de bien selon la quantité de sa vertu
MÉLANCOLIQUEEt un trop melancolique [est enclin] à avarice
MÉLODIELe musicien se delette en bonnes melodies, et a tristece as malveses
MENERAucunes choses qui ont esté touchées nous mennent à faire une question
MÉNESTRELSachent tuit que Philippe Lespieur eust fait semondre en cause de heritage Guillaume Guiart, menesterel de bouche [joueur d'instruments], Bibl. de l'Éc. des chartes, 2e série, t. III, p. 13. Comme du jugleur, et de l'ymagier, et de chascun menesterel en son artifice
MENSONGEOr est-il ainsi que mensonge ou mentir est une chose malvese de soy et de sa nature
MÉPRENDRE (SE)Et en verité celui qui est paoureux est plain de desesperance ; quar il craint qu'il ne lui mesprenge en toutes choses
MESUREIl n'est pas triste fors à mesure [si ce n'est avec mesure] pour l'absence des choses delettables, et ne les convette pas fors à mesure et selon raison
MESURERLa dignité et la valeur de philosophie ne peut estre mesurée à pecunes
MÉTAPHOREVerité est que aucun juste est en un home qui est juste selon metaphore ou selon similitude
MÉTAPHYSICIENAucun porroit faire question pourquoy un peut bien en joenesce estre mathematicien et ne peut pas estre sage methafisicien ou naturien
MÉTAPHYSIQUEC'est en metaphysique et non pas en science morale
MÈTREEuripides le poete qui en ses mettres recite les causes pourquoy, si comme il dit, Almeon fu contraint à ocire sa mere
METTRECelui qui en raporte plus que il n'avoit mis du sien, l'en dit que il guaigne
MIEUXLes choses qui sont selon Dieu et nature viennent au mieux qu'il est possible
MISELe magnifique fait teles despenses et expose grans mises pour bien et à bonne fin
MISÉRABLEMENTEt fineroit sa vie ainsi mescha ment et miserablement
MISÈREEt après en sa vieillesse il chiet [tombe] en très grant misere
MIXTETelles operacions sont mixtes ou meslées de voluntaire ou de involuntaire
MIXTIONPar mixtion charnel faire pechié mortel
MODÉREREt pour ce convient-il que les delettacions soient bien mesurées et moderées, et que elles soient petites et en petit nombre
MOEURSAmisté qui est selon bonnes meurs est amisté selon soy et est permanente et durable
MOITEChascun, quant il en a besoing et indigence, a concupiscence de nourrissement sec ou moiste, c'est assavoir de mangier ou boire
MOLESTERPour fuir et eschever [éviter] que il ne molestent ou contristent ceux avecques qui il conversent
MONARCHIEEt la communicacion ou policie qui est transgression et corrupcion de celle qui est appellée royalme et est sa contraire, c'est tyrannie, car l'une et l'autre sont monarchies
MONDAIN, AINENous loons un bon homme aucune foiz en disant qu'il ne cure des honneurs mundains
MONDAIN, AINEPrudence est congnoissance des choses mondaines et civiles, et est pratique
MONNAIEEt est monnoie aucunement le moien en commutations, car par elle mesure l'en toutes teles choses
MOQUERIEPluseurs se esjoissent.... plus que il n'appartient en oïr et escouter.... moqueries des autres
MORAL, ALENous disons que des vertuz les unes sont intellectuelles, les autres sont morales
MORALITÉEt de toute ceste doctrine la meilleur, la plus digne et la plus proffitable, c'est la science de moralité contenue par especial en ung livre
MORDREPhilotecles qui avoit esté mors d'un serpent appellé vipere
MORTEt ainsi celui est principalement dit fort qui se met en perilz de bonne mort
MORTIEREt ama mieux estre pilé en un mortier, qu'il revelast à un tirant le secret de sa cité
MOTIFL'un aime pour une raison ou pour un motif, et l'autre aime pour l'autre
MOTIONLes mocions, est à dire les operacions et les generacions
MOUVEMENTLeur premier mouvement est passé et reffroidi
MOUVOIRCe qui les meut à telles opinions, c'est pour ce que ilz veullent fuir le mal et la misere où ilz sont
MOYEN, ENNEEntre deux nombres dont l'un est trop grant et l'autre trop petit, pluseurs nombres sont moiens
MOYENNEMENTCeli qui est attrempé, il se a et contient en delettacion et tristesces moienement
MUABLEEt il cuident bien que felicité fust chose permanente et non pas muable ou variable de legier....
MULTIPLIERLa force du vin multiplie leur esperits, et por ce ont il plus grant esperance
MÛREMENTL'on doit conseiller meurement et longuement
MUSICIEN, IENNELe musicien se delette en bonnes melodies, et a tristece as malveses
NARINEEt dit Homerus que Hector monstroit la forte et aspre vertu de lui par chascune de ses deux narines, par lesquelles l'en voit le sanc esboulir
NARRATIONLes narracions que l'en fait en tex [tels] romans ou dittiés
NATIVITÉEstre justes, estre attrempés, estre fers [ferme], et autres choses semblables, nous les avon de nostre nativité
NATUREToutes choses ont en elles par nature une chose divine
NAVIGATIONL'en doit faire comme font les mariniers, lesquiex, après la premiere navigacion.... quant vient à la seconde, il se traient vers le mendre [moindre] peril
NAVIRECelui qui est maistre de navire
NEPuis que il a jà fait les excès et se est mal gouverné, il ne est mais en sa volenté ou poesté non estre malade
NÉANMOINSEt niantmoins il fait tousjours son devoir
NÉCESSAIREIl est aucunes choses qui sont necessaires, et sont en tout temps et partout en une maniere, et de celles choses sont les sciences très certaines
NÉCESSITÉLa conclusion s'ensuit de necessité
NEFEn la maniere que l'en fait en medecine et en l'art de gouverner une naif
NÉGATIONNe se merveille nul, se je ay mis en pluseurs lieus deux negacions pour une ; car c'est la maniere de parler en françois ; si comme en disant : nul homme ne dort
NÉGOCIATEUR, TRICEIl aiment plus liberalment que font ceulx qui aiment gaaing et qui sont negociateurs [negociants]
NEUTRESe l'une ou l'autre [action] estoit neutre, c'est à dire ne bonne ne male
NEVEUSe ses filz ou nevouz ont prosperités ou adversités
NIERLa pensée qui afferme ou nie
NOBLECy commence le premier livre d'ethiques, et traicte le premier chapitre de la fin et du fruict de ceste noble science
NOBLEMENTJustin en raconte l'istoire moult noblement
NOCEEt est aucune foys magnificence es choses propres à soy et qui ne adviennent à une personne que une foiz en sa vie, si come noces ou aucune tele chose
NONCHALANT, ANTEIl n'est pas nonchalant, mes curieux de ses propres possessions procurer diligentment et deuement
NONOBSTANTCelui qui est vertueux et beneuré est touz jours droit et bien, non obstant les fortunes
NOTABLEMENTLes grans fortunes qui adviennent à noz amis nous doivent notablement mouvoir à joie ou à tristesce
NOTATIONEt pour ce que l'appellacion et notacion est faite selon le plus
NOTOIREPrincipes qui sont notoires et congneus par eulx meismes
NOURRITUREEt pour ce pourroit aucun diviser et separer d'ensemble amisté de lignage et amisté de nourreture ou de ceulx qui sont nourris ensemble
NUISANCESe teles paroles portent grant deshonneur pour celui qui les dict, ou se elles li portent nuisance
NUISIBLEAucunes delettations sont laides et reprouvables, et aucunes sont nuisibles
NUL, NULLENe se merveille nul se je ay mis en plusieurs lieus deus negacions pour une, car c'est la maniere de parler en françois, si comme en disant : nul homme ne dort
NULLEMENTDonques se ensuit il que celle chose est simplement parfette, qui est eslisible pour elle et nullement pour autre
NÛMENT ou NUEMENTQui lui depecheroit [dépécerait] sa robe tant que l'on veist son bras ou sa poitrine nuement, sa beauté naturel s'en montreroit mieulx
NUTRITIONLa nutrition ou digestion se fait mieux en dormant
OBJECTIONAlbert fait ici une objection....
OBSCUR, URECe n'est pas chose non manifeste ou obscure, que l'en ne doit pas rendre ou faire à tous unes meismes choses
OBSCURCIREt pour ce aussi la delettacion qui l'ensuit obscurcist et appetice et afflebie
OBVIERUne chose.... qui contrarie et obvie et resiste à raison
OCCIREPar ce que morir ou soy occire par desesperance n'est pas oevre de fortitude, et n'est pas vertu, mes est vice
OCTROYERChascun ottrée [accorde] que fortitude est bonne
OFFICEJe di que nul, pour raison de office publique ne autrement, ne peut estre obligié à pechier
OISEUX, EUSEEt pour ce, à parler par similitude, l'en peut dire que benivolence est amisté oyseuse
OLIGARCHIEEt de aristocratie l'en tourne par transgression ou corrupcion en olygarchie
OLIGARCHIQUECeulx qui se gouvernent selon policie olygarchique
OLYMPIADEEt pour ce comme es olympiades, les très bons et les très fors ne sont pas coronnés, mes ceulx qui bien besoignent
ONGLEIl appartient principalement au juge garder et tenir à l ungle et au point touts lez drois
OPÉRATIONEt chascune de ces operations et ars fait toutes autres choses pour la grace de ce bien
OPHTHALMIECeulz qui ont une maladie es oilz appellée obtalmie
OPPORTUNITÉChascun a en sa vie très souvent et moult de occasions et de opportunités ad ce
OPPOSITEIl semble estre raisonnable qu'injuste souffrir et juste souffrir soient opposites
OPPOSITIONIl determine de la contraireté et opposicion qui est en vices et en vertus
OPPROBREEt poui un peu de gaaing ils soustiennent obprobres et vilaines reproches et diffames
ORDONNANCELa monnoie n'a pas son pris et son cours par nature, mes par la loy et par ordenance humaine
ORDONNEREntre ces vertuz intellectuelles il en y a une qui est architettonique et principal et qui ordene de tout
OUAILLEOu comme seroit sacrifier une chievre ou deus ouailles
OUÏRIl semble que ire n'oe aucunement raison
OUTREJe dis oultre que tout ainsi comme....
OUTRECelui qui aime et quert honneurs oultre raison
OUVRABLETele est la nature des choses ouvrables par nous
PAÎTREEt tels sont ceulx qui se paissent ou menjuent du gaing des folles femmes incontinentes
PAIXQuant est pour recevoir bien et profit de son ami bien fortuné, l'en y doit aler tout à paes et sans soy haster
PÂLIRCeulx qui ont verconde rougissent, et ceulx qui ont paour de mort pallissent
PALMEEt encore les Romains en usoient et donnoient triumphes et corones de lorier et de palme
PALUSSe il estoient ou boys ou en un palu
PANSEComme bestes il ne ouvrent [travaillent] fors de remplir leurs pances
PARÀ bestialité J'en peut bien dire que sa contraire est une vertu qui est par sus nous, appellée heroyque et divine
PARABOLEEt de ce est une parabole
PAREMENTTielx [tels] biens sont paremens et aornemens de felicité
PARENTLi parens aiment leur filz aussi comme ils fussent aucune chose ou partie de eulz meisme
PARERPar ce que sa felicité est de tielx biens de fortune decorée, parée et aornée
PARESSEUSEMENTIl vivent pareceusement, et sont remis et negligens, et se efforcent trop peu de bien faire et ouvrer
PARFAIREL'en peut bien avoir tel habit [habitude], sans ce que l'en parface de ce nul bien
PARLERAucun veut parler latin à l'aventure ou à l'exemple d'un autre, comme un oysel parle ne ne sceit ce qu'il dit
PARLERSi comme ceux qui en lour parler dient par inavertance aucune chose dont il ne se prenoient garde
PAROISe le soleil luist par my une verriere blanche ou contre une parey blanche
PARTICIPATIONSe nous l'avons [le bonheur] selon aucune participation de chose divine
PARTICIPERJe participe en chevalerie avecques pluseurs
PARTIEToute chose qui a partie est plus grande que sa partie
PASSANT, ANTESe toute la cité mettoient leur estude à recevoir honorablement aucuns estranges messages ou passans
PASSEMENTToute delettacion est generation, c'est à dire flus et passement de aucune chose sensible en notre nature
PASSERIl s'ensuit que nous passons oultre et traiterons briefment de elettion
PASSIBLEEt les puissances de l'ame selon lesquelles nous sommes passibles des passions
PASSIF, IVETant comme l'actif et le passif sont disposés et appliqués
PASTEURAussi comme le pasteur a cure de ses ouailles et les aime
PATENT, ENTEAucunes choses qui ne sont pas trop patentes
PATERNEL, ELLEEt l'amisté paternel ou du pere à ses filz est aucunement tele comme est amisté royal ou du roy à ses subjets
PATIENT, ENTEAdonques est tousjours delettacion tant comme le faisant et le pacient sont telz
PÂTUREQuant il [les ânes] ont grant faim, il ne se partent ne lessent la pasture pour estre batus
PÉCHÉPour eviter laidure de pechié
PÉCHERIl n'est pas vraysemblable ou raisonnable que il pechent en toutes choses et soient faux universelment
PÉCUNIEUX, EUSELe riche pecunieux souvent aquert ou pert ses richesses par violence ou par force
PEINELes poines que l'en impose à ceulx qui pechent et font mal
PELOTEUne très noble espere [sphère] ou pelote ou une très bele fiole
PÉNITENT, ENTEEt est necessaire qu'il soit non penitent ou non repentant

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